snacht om 2 uur verloor ik mijn slijmprop en een uurtje later begonnen de weeen. om 9 uur voelde de vk dat ik 1 cm had en zou smiddags terug komen. rond half 1o braken mijn vliezen en werden de weeen heftiger duurde 1 minuut en kwamen om de minuut. nu ook rugweeen. rond 12 uur moest ik nodig poepen (dacht ik) mijn man dacht dat het persdrang was en belde de vk. die kwam om 2 uur, het was idd persdrang. maar ik mocht nog niet persen want ik had toen 2 cm na 3 kwartier schoot het nog niet echt op en had ik 2,5 cm. omdat de weeen zo snel kwamen en omdat ik al persdrang had heeft de vk me voor pijnstilling naar het ziekenhuis gebracht. anders zou ik te moe zijn voor het persgedeelte. in het ziekenhuis eerst aangesloten aan apparaat voor hartslag en weeen en daarna kwam pas de gynaecoloog. het was toen 4 cm en ik kreeg een verdoving in mijn rug. dat was goed te doen, ik kon de persweeen nu goed wegpuffen en probeerde te ontspannen. na een uur werd het weer hevig en kwam de drang erger terug en deed alles weer zeer. de gynaecoloog werd opgeroepen en kwam na een half uur kijken hoe het zat. was het ineens 10 cm en kom ik persen. persen was echt een opluchting voor me! na anderhalf uur persen een knip gekregen omdat de baby niet de laatste draai kon maken. mijn man heeft haar bij de schouders gepakt en ik bij haar billen. en zo hebben wij haar samen uitgehaald en op mijn buik gelegd. dat was een hele mooie ervaring! ze huilde meteen en plaste me onder. mijn placenta kwam maar voor de helft eruit, ik moets na een uur naar de ok om die operatief te verwijderen anders zou ik teveel bloedverliezen. maar het maakte me niks meer uit, al haalde ze mijn benen eraf! ik had een dochter en dat telde! volgende dag mochten we weer naar huis. lekker genieten ze is geboren op 2 april om 10 over half 8 s' avonds ze woog 3610 gram en was 50 cm lang. en ze heet Iza (betekend: zij die lacht!)