Bij ons was 't ook heel raar met de WOZ-waarde in 2009. Wij hebben in 2008 ons huis gekocht voor 234.000 euro en in 2009 was de WOZ-waarde ineens 240.000 euro (terwijl het toen juist slecht ging met de huizenmarkt en huizen dus minder waard werden). Ze hadden gekeken naar de prijzen van de huizen die onlangs verkocht waren bij ons in de buurt (maar die huizen waren totaal niet vergelijkbaar met ons huis). Wij hebben toen bezwaar aangetekend (oa koopprijs erbij gezet) en toen hebben ze de WOZ-waarde weer aangepast.
vorig jaar hadden wij precies hetzelfde en we hebben bezwaar aangetekend met taxatie rapport erbij maar ze mogen zoveel 1000 euro ernaast zitten en we kregen mooi niks terug....tegen de gemeente doe je niet zoveel meestal hebben ze wel weer een smoesje waardoor ze t gewoon zo houden maar ik zou zeker t proberen
sinds vorig jaar mag dat dus niet meer. Alleen aangezien de woz bepaald wordt over een jaar eerder had dat vorig jaar nog geen invloed. Dit jaar dus wel!! Ff kijken dus of er dit jaar weer zoveel verschil in zit.
Voor de aftrek hypotheekrente is het ook ongunstig. Er wordt een zogenaamd Eigenwoningforfait berekend, 0,55% (ervanuitgaand dat jullie huis duurder is dan 75.000 en goedkoper dan 1.010.000 ) en dat wordt van je betaalde hypotheekrente afgetrokken. Wat overblijft is je aftrekpost. Dus hoe lager je woz waarde, hoe lager je forfait.
aangezien ik niet weet hoe dat precies werkt ff voor mijn beeldvorming hoor: als je woz waarde lager is betaal je minder forfait, dus gaat er minder van de betaalde hypotheekrente af en dan hou je een grotere aftrekpost over? Dan is dat dus gunstiger? man vult altijd de belastingpapieren in
Wij hebben deze week bezwaar ingediend bij de gemeente wat betreft de WOZ waarde. Vorig jaar was de WOZ van ons huis 231.000 en dit jaar 256.000... Beetje belachelijke stijging! Dit is zo'n beetje de WOZ waarde voor hoekhuizen bij ons in de straat, niet een tussenwoning. Gaan we echt niet mee akkoord. Nog meer mensen hier met zo'n grote stijging?
@ TS; Je hebt als het goed is een stapeltje papieren binnen gehad van de gemeente om in te vullen over evt. veranderingen die je in het huis gaat aanbrengen. Hierdoor stijgt de WOZ waarde. Maar als jullie zelf weinig veranderd hebben en het zo hebben gekocht. Dan zou ik inderdaad echt bezwaar indienen want dan had die WOZ eerder al zo hoog moeten zijn.. Ben ook zeer benieuwd wat er met onze WOZ gebeurd. Wanneer krijg je de nieuw bepaalde WOZ binnen?? Daar hoor je toch ook papieren van binnen te krijgen? Hier nog niks gehoord nl.