Hoe doen jullie dat? En dan bedoel ik niet heel bijdehand met een sopje en een doekje. Maar ik bedoel echt dat speelgoed met van die kleine priegel hoekjes en vakjes. Ga je daar met een oude tandenborstel elke dag in zitten vrutten om dat schoon te krijgen? Mijn dochter heeft bv dit ding: https://www.bol.com/nl/nl/p/vtech-baby-5-in-1-letter-locomotief-interactief-speelfiguur/9200000058489533/ Maar het is een drama inmiddels om schoon te krijgen. De grote oppervlaktes gaat nog ja maar die priegel knopjes en hoekjes. Drama. En zo is er meer speelgoed wat gewoon lastig is. Heeft iemand de gouden tip met in het achterhoofd: "Work smarter not harder"
Ik maak het nooit schoon. Vind ik echt onnodig Maar ik heb het weleens voor school gedaan en dan gaat het gewoon een tijdje in een bak met warm water en steradent. Daarna op afgieten en op een theedoek of handdoeken op laten drogen.
Afhankelijk van welke leeftijd. Bij de leeftijd dat kinderen nog van alles in de mond duwen dan nat doekje/ wasmachine / sopje. Bij lastige dingen die moeilijker schoon te maken zijn pak ik een oude tandenborstel van zoon. Een zachte borstel. Als we spul van de kringloop halen is dat soms echt ideaal. Verder deden we dat niet zo vaak.
Ik heb nog nooit speelgoed gepoetst. Hooguit een doekje eroverheen als er een vlekje op was gekomen maar meer dan dat ook niet.
Ik neem sommige dingen eens af met een doekje. Poppenhuis van dochter gaat af en toe een doekje overheen en de lego en duplo stop ik 1x per 1-2 jaar in de wasmachine. Verder maak ik speelgoed niet echt schoon, alleen toen ze echt klein waren, dus zeg tot 1-1,5 jaar en veel in hun mond deden of kwijlden.
Speelgoed zonder batterijen (en stickers) gooi ik in de wasmachine of laat ik een tijdje liggen in bad en dan afspoelen met de harde straal van de douche. Speelgoed met batterijen is helaas poetsen met een tandenborstel.
De grotere dingen stof ik af en neem ik eens in de zoveel tuin af met een vochtig doekje. Kleinere dingen maak ik enkel vlot schoon als er iets vies op zit (bv ondergekwijld = even afnemen met een vochtig doekje, soms snel een billendoekje erover bv). Altijd zo gedaan. Nooit speelgoed in de wasmachine gehad, afgezien van tweedehands duplo (en na een korte, voorzichtige cyclus in een dubbel kussensloop was nog de helft kapot, dus dat doe ik nooit meer). Ik heb nooit net een tandenborstel hoekjes zitten schrobben dus. En kan ook niet zeggen dat speelgoed erg vies werd ofzo.
Zo doe ik het ook! Scheelt dat ik verder geen elektrische speelgoed dingetjes in huis heb. Ik zou pas met een tandenborstel gaan poetsen als ik het tweedehands had gekocht.
Alles wat elektrisch is haal ik gewoon een microvezel doek of zo’n hygiënisch doekje over. Maar enkel als er bijv vlekken opzitten. Alles wat geen batterijen heeft gooi ik in de afwasmachine.
Blij met jou reactie ik was al bang dat ik weer heel vies zou zijn omdat ik dat niet iedere dag/ week doe
Doekje over de toettoet en ander spul maar verder.... Ik heb wel een keer de duplo in de wasmachine gedaan. Verder eigenlijk niet. Van teveel schoonmaken krijgen ze ook geen afweer.
Jup, hoge druk spuit wordt m niet helaas. Dat ding zou ik echt niet elke dag in alle kieren en krochten zitten poetsen. Klam/vochtig doekje er overheen eind van de dag is de max. Grondig poetswerk als je m tweedehands hebt. Activity centre in de box hier heb ik ook alleen een stofdoek en af en toe een klam doekje over gehaald bij R. Die hangt er inmiddels bijna 8 mnd in. Die zit wel in de "alles in mn mond" fase maar activity centre boeit m niet heel erg, ja glimlachen en ouwehoeren naar zichzelf in t spiegeltje.