Er zijn verschillende lijstjes waarop staat wat je allemaal nodig hebt voor als de kleine komt. Maar ik merk ook dat sommige lijstjes van elkaar afwijken. Ook staat er bv op dat je 4 setjes kleding in maar 50/56 nodig hebt, maar is dat niet te weinig? Welk lijstje is nu een beetje goed om aan te houden en hoeveel setjes van welke maat moet je nu inslaan? Ik heb echt geen idee hoe lang ze met welke maat kunnen doen.
Al die lijstjes zou ik met een korreltje zout nemen hoor, zeker als ze door commerciële winkels zijn uitgegeven, die willen alleen maar verkopen aan onwetende ouders (op dit gebied dan he) en daar flink op verdienen. Vond net ff snel een tabelletje, maar uiteraard is dit voor ieder kindje anders he, sommigen zijn snel uit een maat, anderen doen er een hele poos mee. Leeftijd lengte maat 0-1 maand 50 cm 50 1-2 maand 56 cm 56 2-4 maand 62 cm 62 4-6 maand 68 cm 68 6-9 maand 74 cm 74 9-12 maand 86 cm 86 Zou niet al te veel kopen, je krijgt al heel veel, en anders is er vast iemand die ff naar de winkel voor je wil als je echt iets tekort komt
De maat correspondeert ook met de lengte, maatje 50 is voor kindjes rond de 50 cm en zo verder. Dus het ligt er ook aan hoe groot je kindje bij de geboorte is. Verder hoor je soms dat kindjes maat 50 maar 2 weken aan hebben en soms veel langer. Beetje lastig vooruit te "plannen" zegmaar. Als je zorgt dat je van maat 50/56 een paar pakjes in huis hebt, kun je even vooruit. Kleertjes zijn zo bijgehaald door je man of je moeder of een vriendin. Je kunt ook een paar pakjes maat 62 in huis halen voor de zekerheid, als die nog te groot zijn groeit je kindje er vanzelf in Als je trouwens alleen pakjes maat 56 hebt en je kindje is wat kleiner kun je ook wel de mouwtjes en pijpjes omslaan hoor, is niet zo'n probleem.
Eerste tijd slaapt het kindje gewoon in z`n kleertjes van overdag. Ze slapen nog veel en omkleden is meestal zo`n gepriegel. Verder worden de kleertjes toch nog niet vies van kruipen etc. Kleertjes in de kleinste maatjes zijn ook meestal lekker zacht. Spijkerbroekjes zou ik misschien wel wisselen, maar ik vind dat niet zo leuk in mt 50/56. Slaapzak gebruik je meestal pas als ze gaan bewegen en daardoor onder de deken vandaan komen. Als je het wel meteen wilt moet je kijken voor een heel kleintje met vooral een kleine opening voor het hoofd.
geen van bijde De eerste paar maanden slapen ze nog zo veel dat het net zo makkelijk is om ze 24 uur per dag de zelfde kleren aan te laten, en dan gewoon 1 keer per dag schone kleertjes. Sommige doen eht wel, een pyjama, maar de meeste niet, als je lekker zachte kleertjes hebt, slaapt dat prima. Een slaapzak gebruik je alleen als je kind zich bloot trapt. Ook dat doet het meerdendeel neit direct, maar pas na een paar maanden ofzo.