hoi, twee dingen.. we willen onze zoon een andere roepnaam geven dan zijn eerste twee namen.. bijvoorbeeld ´hendricus johannes´ en dan roepnaam henk. hoe vermelden we dit. voornamen worden dus hj en niet hhj. verder willen we graag als eerste tekst dankbaar en gelukkig zijn we met de geboorte van onze zoon... maar dat is volgens ons geen goed nederlands want na dankbaar hoor je voor te schrijven en niet dankbaar zijn met.... hoe lossen we dit op?
Hoi hoi Ik heb zelf 2 geboortenamen en 1 andere voornaam. Op mijn eigen geboortekaartje staat; Dankbaar en blij zijn wij met de geboorte van onze dochter... Grietje Huitje wij noemen haar Gerdina. (Mijn initialen zijn GH naar Grietje Huitje. Deze namen staan op mijn officiele documenten maar met roepnaam Gerdina) Je bent dankbaar en blij en deze zin heb ik al vaker gezien dus denk dat dit wel aardig goed nederlands is. Hoop dat je hier iets mee kunt.
Helemaal eens met wat Huitje schrijft. En je bent idd dankbaar...niet dankbaar voor. Dus die zin klopt gewoon!
Precies zoals Huitje schrijft stond het op mijn eigen geboortekaartje met mijn roepnaam die is afgeleid van mijn tweede voornaam. Maar ik vind het zelf niet zo lekker bekken, zeg maar. Wij gaan het zelf anders doen, en dit is ook een suggestie voor je opmerking over het juiste nederlands, want ik denk dat je gelijk hebt en wij zaten met hetzelfde, maar dan trots (op) en blij (met): Voorop/buitenop het kaartje komt de roepnaam, in een plaatje: Henk Binnenin schrijven we: Dankbaar zijn we, en gelukkig met de geboorte van: Hendrikus Johannes Dan snappen de mensen vanzelf wel dat Henk de roepnaam is, toch? En doordat je dankbaar in een ander zinsdeel opneemt schrijf je meer dat je dankbaar in het algemeen bent, dan hoef je het voorzetsel niet te gebruiken. Wat vind je er zo van? Succes!
En je kunt de roepnaam ook nog verder gebruiken, bijvoorbeeld in een zin als 'Mama en Henk rusten van 12-15' bijvoorbeeld. Dan is het ook duidelijk.
onze dochter heet Bridgett Loreen en we noemen haar grotendeels Britt (ook heel vaak Bridgett) maar op de voorkant stond de naam Britt en binnen in de kaart Bridgett Loreen. en je zin klopt volgens mij idd gewoon hoor!
Op mijn geboortekaartje stond niks van dankbaar... maar er stond volgens mij: Ze heet Deborah, we noemen haar Debby...
Wel een beetje officieel, maar zo zou ik het doen: Dankbaar en blij geven wij kennis van de geboorte van onze zoon: Hendricus Johannes Wij noemen hem Henk
onze tweede krijgt een "officiele" naam en een roepnaam. dat vermelden we dan zo: Floris franciscus theordorus (bijv) Roepnaam Floor
dank jullie wel.. bij de proefdruk, geef je dan de werkelijke namen kenbaar? vind ik toch een beetje eng ofzo... hoe doen jullie dat?
Wij zaten ook met: 'dankbaar voor'/'dankbaar met' (volgens mij klopt het inderdaad niet, maar iedereen doet het zo...) Uiteindelijk hebben we gewoon "we zijn dankbaar en blij met de geboorte van onze dochter" gedaan.
Wij hadden geen dankbaar, maar dat wij heel blij waren met de geboorte van ............. ............... en dan dus de namen. Er onder hadden we alleen de roepnaam gezet door te schrijven: Luc weegt.....en is .....cm Dan snappen mensen zelf wel gelijk hoe je je kind noemt.
Wij hebben gewoon Finn zn naam op de proefdruk laten zetten. Konden we gelijk zien hoe het werd. En hoezo vind je dat eigenlijk eng???
Onze zoon heet officieel Silvester Gxxx Pxxx, met roepnaam Sil, dus op de geboortekaart stond: Wij hadden niets over dankbaar of gelukkig, dus daar kan ik je niet mee helpen. Zou er alleen niet te moeilijk over doen, hoor. Dankbaar zijn met iets is misschien niet perfect ABN, maar ook geen storende taal-creativiteit Overigens hadden wij voor de proefdruk gewoon verzonnen namen gebruikt. Vonden het ook 'eng' om de echte (waarschijnlijke) namen te gebruiken (+dat we nog niet wisten of we een jongen of een meisje kregen)
volgensmij hebben ze ook bij een drukkerij een vorm van beroepsgeheim hoor! Hier stond op het kaartje van onze zoon Maarten Frank Thijmen Jeroen Marthijn is geboren op ........... Ook was er op de voorzijde een rechthoek uitgestansd en daar was zijn naam ook al zichtbaar..... Bij onze dochter stond er Anne Monique Marijke Anique is geboren..........
Het is wel gewoon fout, al doen veel mensen het zo. Dat maakt het nog niet correct. Ik zou nog eerder 'dankbaar' weglaten.
Dankbaar en gelukkig zijn wij met de geboorte van... hebben we nu laten opnemen. volgens vriend kun je het zo een beetje loskoppelen. Ik wil graag dankbaar vermelden omdat we het echt als een wonder beschouwen na een aantal miskramen..
OP internet staan ook super veel van die standaard zinnetjes. Daar hebben wij er eentje uit gekozen. Dan weetje in iedergeval dat het klopt.
Wij hadden bij Olaf Olaf Sam van ****** Olaf (en dan Olaf midden onder de bovenste naam maar dat werkt niet hier) Nu doen we bij de 2e hetzelfde Dan wisten mensen meteen wat de roepnaam is Dat kan natuurlijk op dezelfde manier als de roepnaam niet een van de twee namen is
Wij hadden niet bankbaar en blij en bla bla bla ... Dat euhmm lijkt me logische dat we onwijs blij zijn ... Wij hadden met haar naam ... Elle Louise Megan Elle is geboren op ...