Wat zijn jullie ervaringen met je kind een paar weken voor de zomervakantie te laten starten op de basisschool? Het gaat bij ons om 6 weken voordat de zomervakantie begint. Ik neem aan dat ze na de zomervakantie weer in groep 1 komt. School gaf aan om in overleg in juni of sept te starten.
Zoon had vorig jaar 4 weken tussen zijn verjaardag en de zomervakantie zitten. Hij is in die weken de woensdagen naar school geweest om te wennen, de andere dagen ging hij gewoon naar het kinderdagverblijf, en in de zomervakantie ging hij daar ook nog naartoe. Na de vakantie fris en fruitig gestart in een nieuwe groep 1.
Hier is ze voor de vakantie gaan wennen, in augustus jarig. Had het echt niet anders gewild. 6 weken vind ik ook best lang, zou zelf zeker dan starten.
Hier is hier voor z'n verjaardag gaan wennen en gewoon vanaf z'n verjaardag (24 juni) gelijk naar school gegaan. Waren nog maar 3 weken, maar hij is met plezier gegaan, ook de middagen zelfs! Was dat niet zo geweest dan had ik hem gewoon weer thuis gehouden, maar ik dacht proberen kan altijd en als blijkt dat het teveel wordt dan houd ik hem de middagen of soms een ochtend gewoon thuis, maar is nooit nodig geweest. Hij was er ook echt aan toe en de 6 weken vakantie waren voor hem erg lang. En inderdaad na de zomervakantie weer naar groep 1, met grotendeels dezelfde kindjes als waar hij voor de zomervakantie mee in de klas zat. Wij hebben geen moment spijt gehad, maar het is net wat bij je kindje past.
Als juf zeg ik nee. Wennen aan een juf of juffen en kinderen waarmee ze na de vakantie misschien niet meer zitten. Of je kind moet stevig in zijn schoenen staan. Zelf zie ik geen meerwaarde.
Ik zou er niet voor kiezen. Mijn jongste is van 20 juni, maar die is in her nieuwe schooljaar, september dus, begonnen.
Mijn dochter is van eind juni en mocht niet meer starten voor de vakantie, was ook nog maar 1.5 week tot de vakantie. Met 6 weken voor de vakantie zou ik wel laten starten. Want niet starten betekent uiteindelijk dat ze dus pas 3 maanden na haar 4de verjaardag gaat starten (de 6 weken vakantie er bij opgeteld). Ik merkte aan mijn dochter ook echt dat ze aan school toe was, het voelde echt als een te lange vakantie. Je zou ook kunnen starten met alleen de ochtenden, kan ze alvast wat wennen en heeft ze wel alvast wat 'ervaring' opgedaan.
Mijn dochter is na de zomervakantie gestart en gelijk hele dagen zonder wennen. Dit was ons aangeraden vanuit school, omdat de laatste weken vaak druk en chaotisch zijn. Mijn zoon is van augustus en gaat ook starten na de zomervakantie.
Nog geen ervaring ermee maar hier is de 'regel' dat als je in juni/juli geboren bent, je i.p. na de zomervakantie start. Onze zoon is van begin mei dus die zal tzt. wel gewoon ruim vóór de schoolvakantie starten.
Hier was al bekend dat ze na de zomer dezelfde juffen zou houden, en meer dan de helft was groep 1 dus ook dat bleef na de zomer gelijk. Meerwaarde hier was een super trots kind dat éindelijk naar school mocht na - voor haar gevoel - heel lang wachten. En die laatste weken waren minstens net zo druk als juist weer die eerste schoolweken na de vakantie, dat vind ik ook geen argument.
Was hier precies hetzelfde. Hij kwam in een combi groep 1/2 en na de vakantie ook weer. Alleen de alleroudste kindjes gingen dus naar groep 3, de rest bleef hetzelfde. Op de peuterspeelzaal had hij al een paar maanden alle kindjes naar de basisschool zien gaan als hij 4 was. Hij was de dagen aan het aftellen en dan had ik moeten zeggen, je bent nu 4 maar mag nog niet. Maar beleid zal ongetwijfeld per school verschillend zijn en dan hangt het ook nog van je kind af natuurlijk. Hier heeft het in elk geval goed uitgepakt. Onze dochter is van half juli, die laat ik denk wel pas na de zomer starten, grote kans dat het al (bijna) vakantie is als zij jarig is.
Als de juf hetzelfde blijft en hij heeft er zin in, waarom niet? Hij ziet het bij andere kinderen gebeuren, mensen vragen er vaak ook naar: ‘en nu naar de grote school?!’ En ik vind 6 weken best lang, ik zou voor school kiezen.
Ligt een beetje aan het kind en de situatie op school, maar ik zou in principe uitgaan van voor de verjaardag wennen en vanaf de verjaardag naar school gaan. En de drukte de laatste weken valt wel mee hoor. Hooguit dat de klassen voller zijn dan na de vakantie. Maar de meeste schooldagen zijn voor kleuters ook gewoon schooldagen. De drukte in die laatste weken is voor de juf en niet voor de kinderen. Ik heb iig nooit nadelen ontdekt voor de kinderen die laat in het jaar moesten starten, toen ik voor de klas stond.
Ik vind 6 weken voor de vakantie ook nog prima te doen. Het wennen is dan al geweest en dan zijn er nog 6 weken te gaan. Behalve als t kind het zelf allemaal maar spannend vindt, dan is t wat anders. Maar veel kinderen kijken er best naar uit om naar school te gaan, dan is 3 maanden later (incl. de vakantie) wel heel lang wachten.
Hier mogen de kinderen die in juni jarig zijn pas na de zomervakantie starten. Iedereen die voor 1 oktober jarig is start na de zomervakantie. En oktober tot en met mei jarig stroomt in zodra ze 4 jaar zijn.
Mijn dochter is vorig jaar 5 weken naar school geweest voor de zomervakantie, ze vond het heel leuk! Ze vond alleen de 6 weken vakantie lang duren daarna Als je verwacht dat je kind het leuk vindt, zou ik het gewoon doen. Als je verwacht dat je kind moeite gaat hebben met wennen, dan zou ik rustig starten na de zomervakantie, dan hoeft het wennen maar 1 keer. (Mijn dochter leefde er trouwens helemaal naar toe “als ik 4 ben mag ik naar school”, dus ik had haar niet thuis kunnen houden die laatste weken )
Ik denk dat het echt aan je kind ook ligt. Bij mijn dochter had het geen probleem geweest, die was erg toe aan school, enz... Mijn zoontje gaat morgen voor t eerst naar school en hem had ik nog wel een half jaar thuis kunnen en willen houden.
Ook afhankelijk van je kindje maar ik was er niet mee weg gekomen om na de vakantie te beginnen, hij was al lang aan het aftellen. 6 weken school en dan nog de wendagen, zou voor mij de moeite waard zijn. Kunnen ze lang wennen. Onze zoon was nummer 27 in de klas, het was druk maar kon alvast wennen. Na de zomervakantie begon hier heel rustig met 12 kindjes, dus als onze knul verlegen/ rustig/ klein mannetje was zou ik eerder kiezen voor na de vakantie.
Bedankt voor de reacties en verschillende ervaringen. We gaan er nog eens over nadenken. Tevens navraag doen bij het kdv of er eventueel verlenging mogelijk is in de zomervakantie voor mochten we na de zomer starten.