Hallo, Ik heb een vraagje over de berekening van de Wazo want als ik het zo lees lijkt het me dat je WAZO uitkering lager uit kan komen dan je normale maandloon. Of zie ik dat verkeerd?
Beste Annabel26, Je wilt graag weten hoe een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) berekend wordt. UWV berekent de hoogte van de WAZO aan de hand van het inkomen dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Het gaat daarbij om een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voor de eerste dag van je verlof. (referteperiode) Ben je korter dan 1 jaar in dienst bij je werkgever? Dan wordt hier rekening mee gehouden bij de berekening. Heb je dus tijdens de referteperiode minder inkomsten gehad én had dit niet met te maken met ziekte of verlof? Dan kan de uitkering lager zijn dan je laatste salaris. Het is immers een gemiddelde van je inkomsten. Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare