Ik vind het altijd zo apart dat mensen zulk belangrijk nieuws niet volgen...niet slecht bedoeld hoor, maar dit gaat ons allemaal direct aan. Hoe kan zoiets je dan niet bezighouden? Ik las vanochtend dit stuk: Wat als het niet lukt? - Schuldencrisis - VK Daar blijkt wel uit hoe belangrijk deze eurotop voor ons allemaal is.
Ach, we hebben ook veel voordelen gehad van de euro. Maar ze hadden VOOR de start van de euro harde afspraken moeten maken ver de financiën van deelnemende staten. Nou ja: die afspraken waren er wel, maar er was van begin af aan duidelijk dat niemand zich eraan hoefde te houden. Dat is het echte proleem. Ik vraag me af of ze dat nu nog kunnen rechttrekken. (En tegen welke prijs!) Wat mij betreft hadden we het bij de EG moeten houden.
Ik denk dat dat wel meevalt hoor! Ten eerste gaat het economisch gezien in Engeland ook niet al te rooskleurig. Sterker nog, de kredietcrisis sloeg er eerder toe dan in Nederland (weet ik uit ervaring, ik heb er 14 jaar gewoond) Ten tweede is de economie van Engeland nauw verbonden met die van Europa. Indien de Euro instort ligt ook de Pond op zijn gat.
Goh, naar welk land kunnen we vluchten om niet getroffen te worden? Toch maar naar Zweden denk ik maar.... Of weet iemand nog een ander leuk land.
Schuldenplan Griekse jongen serieus opgepakt De Griekse crisis houdt ook de jeugd daar bezig. De 11-jarige Theodore Vasilopoulos uit Athene maakte zelfs een plan om de Griekse schuldenlast terug te dringen. En dat wordt nu op hoog niveau serieus behandeld. Theodore stuurde de Griekse premier Papandreou een brief waarin hij zijn idee uit de doeken deed: waarom bouwt de Griekse regering niet een enorme centrale die zon-, wind- en waterkracht omzet in elektriciteit? Met de opgewekte energie zou Griekenland de buitenlandse schulden in natura kunnen afbetalen. Lijstje met voordelen De 11-jarige Theodore zette ook de voordelen van zijn plan op een rijtje: We zouden onze schulden gratis terug kunnen betalen We hoeven geen ruwe materialen van andere landen te kopen om energie te produceren We zouden zelf gratis energie hebben Als de schulden zijn betaald, kunnen we geld verdienen met de verkoop van deze nieuwe energie 5. Als de schuldeisende landen tevreden zijn over wat we hebben gedaan, kunnen we in de euro blijven Eurocommissaris blij met plan Het plan wordt omhelsd door de eurocommissaris van Energie, Gunther Oettinger. Hij heeft het idee volgens The Guardian besproken met de directeur-generaal van Energie, Philip Lowe, en het hoofd van de Griekse EU-task force Horst Reichenbach. Zij bekijken of Griekenland inderdaad via zonne-energie schulden kan afbetalen. Merkel wil energie wel importeren De Duitse bondskanselier Angela Merkel zei begin deze maand al dat ze in eigen land de subsidies op zonne-energie wilde beperken en schone energie wilde importeren vanuit landen als Griekenland. Ambitieus Grieks plan zonder besluiten In september kwam de Griekse regering zelf met een ambitieus zonne-energieplan, Project Helios, om de productie van Griekse zonne-energie de komende jaren enorm op te voeren. Het plan zou 20 miljard euro op kunnen leveren en tussen de 30.000 en 60.000 banen creëren. Maar er is nog niets besloten.