Ik had zojuist peuterTV aan staan.. en daar ging het over wormen in het bos. De kinderen die daarin voorkomen zeggen vervolgens "wurmen" ipv "wormen" Het kan zijn dat ik iets gemist heb hoor, maar is het niet gewoon Wormen? Laatst was het ook al bij de teletubbies.. dus vandaar mijn twijfel Nu zit ik me te ergeren aan het feit dat een peuter "leer"programma dus nu de verkeerde uitspraak doet (terwijl dat misschien dus niet zo is).. Kan iemand verheldering geven?
ha ha waar wij als ouder ons al niet druk om kunnen maken Ik ga gewoon voor de uitspraak wormen. En zo leer ik het mijn meiden ook. Wordt nu wel een beetje nieuwsgierig of het ook echt wormen is. Kwebbel
hahahaha da's grappig...mijn man en ik hadden het er net over Was namelijk even het badje van mijn dochter aan het opruimen en daar lag natuurlijk zo'n dikke worm. Ik vertelde mijn dochter dat er een wurm lag. Ja maar het is geen wurm maar een worm hahaha Ik denk dat wurm gewoon makkelijker in de mond ligt...want bijna elk kind zegt het zo. Maar idd...als je een leer programma aan het kijken bent is het wel zo fijn dat het juist word uitgesproken
Dit zegt de Van Dale over wurm: wurm1 (de ~ (m.), ~en) 1 [inf.] worm wurm2 (het ~, ~en) 1 klein kind => dreumes wur·men1 (onov.ww.) 1 prutsen wur·men2 (ov.ww.) 1 (iets) op een bepaalde plaats trachten te brengen En dit zegt de Van Dale over worm: worm (de ~ (m.), ~en) 1 [biol.] ongewerveld dier met een lang, zeer buigzaam en samentrekbaar lichaam 2 regenworm 3 insectenlarve van wormvormige gedaante => maai, made, madeworm, wurm 4 [techn.] wormschroef of -wiel 5 dauwworm bij kinderen Volgens mij mag het dus allebei!
ik zeg ook altijd wUrm (Volgens mij door mijn vorige dialect) want dat is makkelijker en mijn vriend zegt wOrm maar het is (volgens mij) officieel WORM zo hebben we het wel op school geleerd
Het is worm ( zo schrijf je het ) ik denk dat het de uitspraak is........volgen de diike van dalle is een worm een dier en een wurm een klein kind! hihihihi
Ik zeg ook altijd wUrm, zo is het mij geleerd, maar ik denk ook dat het officieel zeker wel wOrm moet zijn.
U hebt gezocht op wurmen: RESULTAAT (maximaal 20 woorden) wur·men1 (onov.ww.) 1 prutsen wur·men2 (ov.ww.) 1 (iets) op een bepaalde plaats trachten te brengen U hebt gezocht op worm: RESULTAAT (maximaal 20 woorden) worm (de ~ (m.), ~en) 1 [biol.] ongewerveld dier met een lang, zeer buigzaam en samentrekbaar lichaam 2 regenworm 3 insectenlarve van wormvormige gedaante => maai, made, madeworm, wurm 4 [techn.] wormschroef of -wiel 5 dauwworm bij kinderen WORM (de ~) 1 [comp.] informatiedrager waarop slechts één maal geschreven kan worden, maar die onbeperkt geraadpleegd kan worden [write once, read many] worm·haak (de ~ (m.)) 1 vishaak met lange steel wor·mig (bn.) 1 door wormen beschadigd worm·schroef (de ~) 1 van een schroefdraad voorziene as die een wormwiel aandrijft of erdoor wordt aangedreven => worm worm·steek (de ~ (m.)) 1 gaatje, gangetje in hout of vruchten, door een worm veroorzaakt worm·ste·kig (bn.) 1 door wormen aangetast worm·vor·mig (bn.) worm·wiel (het ~) 1 tandwiel waarin de gang van een schroef zonder eind grijpt, die dit in beweging brengt of erdoor wordt aangedreven worm·ziek·te (de ~ (v.)) 1 door wormen veroorzaakte infectieziekte U hebt gezocht op wormen: Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies. Opnieuw/verfijnd zoeken (zoekinstructies) tja het zijn dus wurmen en geen wormen maar het is wel een regen worm maar meerderen zijn wurmen hahaha snappen jullie het nog dit was lesje nederlands uit meneer van dale's woordenboek
Volgens van Dale kan het allebei. Ikzelf zeg worm/wormen. Wurm vind ik eerder bij een klein kind passen.
whahaha... ik lig hier helemaal in een vouw.. We zijn ook meteen met zijn allen op onderzoek gegaan. Wel super fijn dat ik niet de enige was die hier nou ff mee zat..haha
en wij hier zeggen teminste ikkes wurmen denk ook wel dat het een beetje aan de streek ligt waar je vandaan komt
ik wurm door alle reacties heen......*proest* Ik vind een wurm minder vies klinken van een worm...of ligt dan aan mij? hihi
de afkorting "abn" mag niet meer gebruikt worden juf! dat schijn discrimenerend te zijn net als "negerzoen"
GEWELDIG!! meen je dat nou? Nooit geweten alhoewel ik ook gewoon negerzoen zeg hoor haha. Ik dacht ook dat het Brabants was. Zal ik dan ook maar meteen opbiechten dat ik heeeeel lang: pierworm heb gezegd haha. Totdat iemand me erop wees dat het een pier of een worm is en niet een pierworm. En ook heb ik lang flitsembliks gezegd ipv bliksemflits maar meer uit spraakverwarring. Net zoals sommigen geen aluminiumfolie kunnen zeggen.
whahaha die Inky.. hihihi Leuk die woorden.. Ik zeg overigens ook gewoon wOrm..maar wel weer oorwUrm...hihihi.