wazo of zez?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mmes, 31 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mmes

mmes Lid

27 mrt 2013
    29
    0
    0
    Hallo,

Ik werk 2 dagen met arbeidscontract binnen een gezin, waarbij ik via de svb betaald wordt door pgb.
    Daarnaast werk ik via een werkgever, deze regelt mijn wazo voor dit arbeidscontract. Mijn vraag gaat dus over de aanvraag van de zwangerschapsuitkering, van het pgb-werk.

Omdat ik minder dan 4 dagen werk bij dit gezin, moet ik de uitkering zelf aanvragen volgens de svb. Wat ik op deze site begreep is dat ik een zez-uitkering moet aanvragen. Ik belde net naar het uwv om daar wat duidelijkheid over te krijgen. Zij vertelde me dat ik geen ZEZ moet aanvragen maar een WAZO. En dat er dan wordt bekeken of ik er recht op heb of niet?
    Maar op de site zie ik niet staan dat ik zelf een wazo kan aanvragen. Hoe moet ik dit regelen?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mmes,

Je kunt recht hebben op meerdere zwangerschaps- en bevallingsuitkeringen.

Ik begrijp uit je verhaal dat je een dienstverband hebt en als zelfstandige (pgb-werk) werkt.

Je kunt dan aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering (WAZO:vanuit je baan) en een ZEZ-uitkering (zelfstandige).

Is het totaalbedrag van de uitkeringen hoger is dan je normale inkomsten?
    Dan wordt het verschil berekend.
    Het berekende verschil wordt in mindering gebracht op je ZEZ-uitkering.

Actuele informatie over de combinatie van een ZEZ-uitkering en WAZO vind je hier.

Je werkgever dient het zwangerschaps- en bevallingsverlof (de WAZO) voor je aan te vragen. Je bent namelijk via het dienstverband voor de WAZO verzekerd bent.

Excuses voor de verwarring die er na je telefonisch contact is ontstaan.

Zoals je al eerder op de site hebt gelezen, de ZEZ-uitkering dien je zelf aan te vragen bij UWV. De SVB heeft je hierin juist geïnformeerd. Actuele informatie over de aanvraag en het aanvraagformulier van de ZEZ-uitkering vind je hier.

Na de aanvraag krijg je een ontvangstbevestiging en beslist UWV binnen 8 weken of je recht hebt op de ZEZ-uitkering.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mmes

mmes Lid

27 mrt 2013
    29
    0
    0
    bedankt! Hier kan ik verder mee!