vraag ww uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Kwessels, 23 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwessels

Kwessels Lid

2 feb 2014
    20
    0
    1
    Hallo uwv,

Ik werk in het onderwijs en wil graag een ww uitkering aanvragen ivm de aankomende zomervakantie. Ik werk bij een werkgever gemiddeld 2 dagen in de week. Mijn zomervakantie begin op vrijdag 4 juli 2015.

Op jullie website lees ik het volgende: We berekenen uw dagloon op basis van het loon dat u in een periode van 1 jaar verdiende. Die periode eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand, of de op 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat u werkloos werd.

Als ik dus mijn ww aanvraag vanaf 9 juli (de eerste dag waarop ik normaal gesproken zou gaan werken), wordt mijn dagloon dan berekend van 1 juni 2014 tot 1 juni 2015 ? Begrijp ik dit zo goed ?
    Ik krijg mijn salaris altijd een maand later uitbetaald. Mijn uren van juni worden in juli uitbetaald. Wordt dit laatste loon dan wel meegerekend in mijn jaarloon ? Of moet ik dan mijn ww een maand later in laten gaan ?

En hoe zit dit met vakantiedagen en sollicitatieplicht als je in het onderwijs werkt ? Ik heb straks 6 weken zomervakantie, en kan niet solliciteren omdat de scholen dicht zitten. Daarnaast ben ik in totaal 4 weken op vakantie / project in het buitenland). Krijg ik over deze weken wel een uitkering ? Moet ik dit van tevoren aangeven ?

Ik hoop dat u mij verder kunt helpen.

Vriendelijke groetjes,

KWessels

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 26 mei 2015
    Laatst bewerkt: 27 mei 2015
    Beste K.Wessels,

Je hebt een aantal vragen over de WW-uitkering die je gaat aanvragen.

- Als ik dus mijn ww aanvraag vanaf 9 juli (de eerste dag waarop ik normaal gesproken zou gaan werken), wordt mijn dagloon dan berekend van 1 juni 2014 tot 1 juni 2015 ?
    Je wordt werkloos na 1 juli 2015. Dit betekent dat je uitkering wordt beoordeeld en betaald volgens de nieuwe regels van de Wet Werk en Zekerheid. De hoogte wordt dan vastgesteld op basis van het inkomen dat je verdiende in de 12 maanden voor je werkloosheid. Dit is voor jou dan de periode van 1 juli 2014 tot en met 30 juni 2015.

- Mijn uren van juni worden in juli uitbetaald. Wordt dit laatste loon dan wel meegerekend in mijn jaarloon ?
    Dit salaris valt buiten de referteperiode van 12 maanden. Het wordt dus niet mee geteld.

- En hoe zit dit met vakantiedagen en sollicitatieplicht als je in het onderwijs werkt?
    Je WW start halverwege het jaar. Bij een WW-recht vanaf 1 januari is er recht op 20 vakantiedagen per jaar. Bij jou zal dit dus ongeveer uitkomen op 10 vakantiedagen. Dit betekent niet dat je dan niet op vakantie kan. Je zult alleen dan voor alle dagen boven die 10 geen WW-betaling ontvangen.
    Je hebt de verplichting om minimaal 1 sollicitatie per week te doen. Wil je vrijstelling hiervan omdat je vrijwilligerswerk gaat doen? Dan kun je hiervoor een schriftelijk verzoek doen aan UWV Overheid en Onderwijs.

Actuele informatie over de sollicitatieplicht voor werknemers uit het onderwijs vind je hier.

Ik wens je alvast een fijne vakantie!

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Kwessels

Kwessels Lid

2 feb 2014
    20
    0
    1
    Hoi Ella,

Bedankt voor je reactie, het is duidelijk zo.
    Ik had nog wel een vraag over hoe dat zit met mijn jaarloon. Je zei dat er naar het inkomen wordt gekeken van 1 juli 2014 tot en met 30 juni 2015.

Maar mijn loon van juni wordt pas eind juli uitbetaald. Als ik mijn ww in laat gaan vanaf juli moet mijn salaris van mijn laatste maand dus nog komen. Maar als ik het goed lees staat dat dat salaris dus dan niet wordt meegerekend omdat het later wordt uitbetaald. Dus dan heb ik geen salaris van de laatste maand.

Kan ik daarom niet beter mijn ww een maan later in laten gaan (vanaf augustus) zodat mijn salaris van juni (wat ik dus in juli ontvang) nog bij het jaarloon in zit? Dit maakt volgens mij wel een verschil op jaarbasis. En dan kan ik gewoon op vakantie gaan.

Groetjes,

Kirsten

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kirsten,

Je vraagt of het niet beter is om je WW-uitkering een maand later te laten ingaan.

Je kan ervoor kiezen je WW-uitkering pas later aan te vragen en eerst zonder WW op vakantie te gaan. Je bent immers deze periode dan niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Dit zou inderdaad de periode die gebruikt wordt om de hoogte van je WW-uitkering te berekenen veranderen. Denk er wel om dat je ook dan nog moet voldoen aan de voorwaarden voor het recht op WW-uitkering.

Actuele informatie over de voorwaarden voor het recht op WW-uitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare[/url]

Deel Deze Pagina