Weer gaan werken na doodgeboren kindje?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by megacarls, Aug 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. megacarls

megacarls Niet meer actief

Hallo,

Wat ik mij afvroeg is;
    Vorig jaar ben ik bevallen van een doodgeboren kindje met 37 weken zwangerschap. Ik moest toen, na mijn zwangerschapsverlof, weer volledig beginnen waar dat niet goed ging. Ik had heel graag rustig begonnen.
    Werken uitstellen was nooit mijn bedoeling, hooguit rustig opbouwen. Eerst eens boventallig, daarna eens een halve dag zelf proberen... Ik heb dit meerdere keren aangegeven aan mijn werkgever maar die was zelf met een burn-out (kort na mijn vraag zat hij hierom ook in de ziektewet) en die had geen begrip voor mijn vraag. Ik moest na mijn verlof weer volledige verantwoordelijke diensten draaien (in de dementerende zorg, dus psychisch best belastend; ik heb mij regelmatig afgevraagd waarom die mensen zo moeten lijden en moeten aftakelen alvorens ze dood mogen gaan, wat iedereen ze op een gegeven moment gunt, terwijl mijn zo gewenste meisje zomaar, zonder reden, is doodgegaan).
    Ik ben in de laatste week van mijn verlof maar een keer met een collega mee gaan lopen, een avondje, om te kijken hoe het voelde.
    Ik heb best wel geworsteld met deze gang van zaken en koester nog steeds wrok tegen mijn voormalig leidinggevende voor het feit dat hij geen luisterend oor had. Misschien had hij niks voor me kunnen doen, maar mijn verhaal aanhoren en serieus nemen was fijn geweest, een gesprekje tussendoor, een beetje begeleiding misschien. Ik ben in oktober weer begonnen met werken, maar had pas in februari het idee weer enigszins te functioneren, terwijl ik wel verantwoordelijk ben geweest voor de zorg rondom mensen.

Ook heeft hij nooit contact met mij gezocht. Elk contact kwam steeds van mij uit. Ik belde hem hoe het met mij ging, belde hem om te vragen wanneer mijn eerste werkdag was, etc. Ook daarbij heb ik het gevoel overgehouden dat dat niet bepaald is hoe het hoort.

Maar goed, ik vroeg mij later ook af, ik heb er nooit om gevraagd, maar heb je nog recht om ouderschapsverlof op te nemen na een doodgeboren kindje? Dat kon ik nergens terug vinden. Het had misschien ingezet kunnen worden om de boel weer rustig aan op te pakken, als dat de manier was had ik daar best mee akkoord kunnen gaan misschien. Of stel je neemt ouderschapsverlof op van een kind, maar het sterft terwijl je dat opneemt. Vervalt dan onmiddellijk ook dat recht op ouderschapsverlof? Hoe werkt dat eigenlijk?

In elk geval, om er een positieve draai aan te geven; ik heb inmiddels goddank wel een nieuwe teamleider. Hij ging uit zichzelf weg.

Bedankt voor uw antwoorden.

2. megacarls

megacarls Niet meer actief

Hmm, ik zie net dat dit jullie onderwerp ook niet is. Nou ja, het is ook nu niet zo'n punt meer. Gedane zaken nemen toch geen keer. Inmiddels gaat het goed, ook op het werk.

Evengoed bedankt.

3. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Megacarls,

Goed om te horen dat het inmiddels beter met je gaat, nadat je zo'n zware periode hebt doorgemaakt.

Helaas kan UWV je niet informeren over het ouderschapsverlof. Ik raad je aan om met het informatienummer van de Rijksoverheid te bellen: 1400.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page