Beste, Ik heb zojuist te horen gekregen dat mijn contract (welke op 1 aug afloopt) niet verlengd wordt. Ik val van 3,5 dag terug naar 1,5 dag. Mijn zwangerschapsverlof gaat 11 augustus in. Ik weet niet precies hoe het zit maar heb ik nu recht op wazo? Met andere woorden: krijg ik mijn verlof nog wel voor 3,5 dag uitbetaald? Gaat dit via de werkgever of vraag ik dit zelf aan bij de uwv? Groet,
Beste 01Patricia, Wat een vervelend nieuws over je contract. Als ik het goed begrijp dan wordt je contract, vanaf 1augustus aangepast van 3,5 dag naar 1,5 dag. Je zwangerschaps- bevallingsverlof gaat in per 11 augustus. Nu heb je twee vragen: Wie vraagt je verlof aan? En krijg je dan een uitkering voor 1,5 of 3,5 dag? Omdat je na 1 augustus nog in dienst bent vraagt de werkgever voor 1,5 dag je verlof aan. Ben je dan de twee overige dagen kwijt? Nee, deze kan je zelf aanvragen. Je kunt nu al per 1 augustus een WW- uitkering aanvragen voor je urenverlies. Vanuit de WW- uitkering kan je dan een zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aanvragen. Dan houdt in dat je dan twee rechten hebt: Een aangevraagd door de werkgever en een vanuit je WW- uitkering. Aanvraag WW doe je als volgt: http://bit.ly/1qZNJ9r. De aanvraag zwangerschaps- bevallingsverlof vraag je dan zo aan: Aanvragen zwangerschapsuitkering (WAZO) als u WW heeft - UWV - Voor Particulieren. Een voorspoedige zwangerschap gewenst! Met vriendelijke groet, Viktoria UWV Webcare Team