Hallo, Ik ben na mijn zwangerschapsverlof de ziektewet ingegaan, uwv arts heeft mij 100% ziekgemeld met 100% salaris. Ik heb een 0-uren contract, en deze zou per 31 december stopgezet worden omdat er daarna geen werk meer is voor mij omdat het minder gaat met het bedrijf. Alleen heeft mijn werkgever dat nu nog steeds niet gedaan, en mijn geld gaat nu naar hem. Nu moet ik steeds zeuren om mijn geld, ik ben ziek en trek dit op het moment even niet. Zou mijn geld niet gewoon naar mij overgemaakt kunnen worden ipv naar mijn werkgever? En hoe moet dit nu verder, ik heb nu dus eigenlijk geen werk meer, maar mijn baas heeft dit nog niet aangegeven bij het uwv. Ik heb nog niks getekend, ik wil wel ww krijgen want ik heb 8 jaar aan een gewerkt. Ik ben het overzicht even kwijt, waarschijnlijk ook omdat ik nog behoorlijk ziek ben, kunnen jullie me helpen want ik lig hier echt wakker van... Mvg, Foxter
Beste Foxter, Je hebt een aantal vragen over je situatie. - Zou mijn geld niet gewoon naar mij overgemaakt kunnen worden ipv naar mijn werkgever? Ja, dat kan. Je kunt dit regelen met het wijzigingsformulier van de Ziektewet. Je ontvangt na het verwerken van de wijziging een bevestiging van UWV. - En hoe moet dit nu verder, ik heb nu dus eigenlijk geen werk meer, maar mijn baas heeft dit nog niet aangegeven bij het UWV. Heb je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd? Dan kun je de werkgever eventueel om een schriftelijke bevestiging vragen dat hij/zij niet voornemens is je nog op te roepen voor werk als je hersteld bent. Heb je een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd? Dan eindigt je arbeidsovereenkomst automatisch (van rechtswege) met ingang van de einddatum in je contract. In beide situaties is je recht op WW-uitkering afhankelijk van het feit of er sprake is van uren- en loonverlies. Dus heb je een arbeidsovereenkomst, maar je wordt niet meer opgeroepen. Dan kan je een WW-uitkering aanvragen. UWV beoordeelt of je aan de voorwaarden voor een WW-uitkering voldoet. Je ontvangt uiterlijk 4 weken na je eerste WW-dag de beslissing. Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare