Goedemiddag, Momenteel zit ik in de ziektewet ivm met bekkenklachten, maar ik merk dat het de laatste tijd wel wat beter gaat. Ik heb helaas tijdens mijn verlof vorig jaar, geen vast contract gekregen, dus zou ik, als ik me beter meld, of wanneer ik door de UWV-arts beter gemeld wordt, in de WW komen. Nu zou ik dat natuurlijk liever niet willen en ben ik op zoek naar een mogelijke oplossing. Ik heb altijd in de kinderopvang gewerkt, dus overweeg nu om als gastouder te gaan werken. Maar hoe moet ik dit aanpakken? Als gastouder ben je niet in dienst bij een gastouderbureau, maar ben je eigenlijk ZZP'er. Maar wat als ik in de eerste periode nog maar 1 gastkindje heb en dus maar weinig verdien? Wordt dit dan aangevuld met WW? En wat als ik me binnenkort gedeeltelijk beter meld en begin met het gastouderschap voor 1 kindje, zodat ik het lichamelijk rustig op kan bouwen en het niet meteen heel zwaar is. Krijg ik dan nog een gedeelte ziektewetuitkering ivm gedeeltelijk ziek zijn? Ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven. Groetjes, Linda
Beste Linda, Je wilt weten of je met behoud van een (gedeeltelijke) uitkering als gastouder kunt werken. Ben je nog niet volledig hersteld, dan kun je geen WW aanvragen een voorwaarde voor WW is immers dat je volledig beschikbaar bent voor werk. Je blijft dan in de Ziektewet. Overleg met de re-integratiebegeleider of je gedeeltelijk mag werken naast je ziektwet-uitkering (ZW). Je inkomsten worden dan gekort op de ZW. Als je wel weer volledig hersteld bent (of volledig hersteld verklaard wordt), kun je WW aanvragen. De WW krijg je voor het aantal uren dat je gemiddeld per week werkte voordat je werkloos werd. Ga je naast je WW in loondienst gaat werken, dan worden de gewerkte uren gekort op je WW. Blijf je voor de overige uren beschikbaar voor werk, krijg je daarvoor een WW-uitkering. Als gastouder werk je echter niet in loondienst, maar als zelfstandige. Voor zelfstandigen gelden aparte regels bij de WW. Als je werkcoach je plannen als zelfstandige goedkeurt, kun je gebruik maken van de startersregeling. Je kunt dan 6 maanden lang beginnen met het opstarten van je zelfstandige werkzaamheden. Je WW wordt in die periode gekort met 29%. Als je geen gebruikt wilt of mag maken van de startersregeling, worden je gewerkte uren blijvend gekort op het aantal uren van je WW. Overleg altijd met je werkcoach voordat je als zelfstandige gaat beginnen. Op onze website vind je actuele informatie over werken naast WW of ZW. Ik wens je veel succes met het opzetten van je werkzaamheden. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare