1 jaar ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Leonie27, 20 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leonie27

Leonie27 VIP lid

1 dec 2007
    5.540
    0
    0
    op 1 dec 2012 ben ik ziek gemeld ivm te hoge bloeddruk, overgeven en beginnend last van mijn bekken.
    Allemaal zwangerschapsgerelateerd dus UWV heeft aan mijn werkgever uitbetaald.

Op 8 mei ben ik bevallen van onze prachtige dochter, op 4 sept 2012 moest ik toen eigenlijk weer aan de slag.
    Maar doordat ik nog steeds heel veel last van mijn bekken heb en er een nieuwe klacht bij is gekomen doordat ik heel veel last van mijn litteken van de ks heb werk ik nu nog steeds arbeidstherapeutisch.
    Waarvan een paar dagdelen voor de klas en de rest met groepjes.
    Volgens jullie/ het UWV is doordat er een andere klacht bij gekomen is mijn eerste ziektemeld dag 4 sept 2012 en moet er vanaf dan geteld worden.
    Ik heb hierover ook al 2x contact gehad met het UWV/ jullie en steeds wordt mij dit gezegd.

Echter heb ik afgelopen week van mijn werkgever een eerste jaars evaluatie gekregen om in te vullen en gister een brief dat ze me willen gaan korten met 30 % omdat ik volgens hen 1 jaar ziek ben.

De medewerker vanmorgen van UWV zei dat ik ze naar jullie door kon sturen, dat heb ik gedaan maar nu krijg ik net een mail dat ze (= werkgever) het verder gaan onderzoeken en nog niet helemaal overtuigd zijn. Dat ze gaan overleggen met arbo0-arts.

Wat moet ik hier nu mee? Als UWV/ Jullie het toch aangeven dat het niet klopt is dat toch de leidraad (rechtsgeldig) ?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Leonie27,

Alsnog gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.
    Vervelend dat je vanwege je gezondheid nog niet kunt werken.

Je was ziek ten gevolge van je zwangerschap voor ingang voor je zwangersverlof.

Na je verlof is er een nieuwe ziekmelding ingevoerd met ingang van 4 september 2012 (omdat er een andere klacht is bijgekomen)

Normaal gesproken wordt deze (nieuwe) datum dan ook aangehouden als (nieuwe) eerste ziektedag.
    Het lijkt me dan ook dat je werkgever pas als je een jaar ziek bent na deze datum je loon met 30% mag korten.

Kom je er samen met je werkgever niet uit en wordt je loon eerder gekort?

Neem dan voor (juridisch) advies contact op met je vakbond, rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket (0900-8020).

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina