Hallo misschien een beetje een rare vraag, maar mijn contract wordt niet verlengd en houdt zo'n 6 weken voor mijn verlof in zou gaan op. Nu heb ik begrepen dat ik WW aan moet gaan vragen en voor die 6 weken werk moet gaan zoeken en dan daarna verlof aan kan vragen. Nu had ik erg graag mijn oude baan gehouden, maar van de gedachten misschien aan een nieuwe baan te moeten gaan beginnen met 7 maanden zwangerschap dat staat me heel erg tegen. Kan ik er voor kiezen om voor die 6 weken geen ww aan te vragen en dan daarna toch verlof aan te vragen, of raak ik mijn recht op verlof kwijt als ik niet voor die 6 weken ww aanvraag en dus naar een nieuwe baan ga zoeken. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Vast heel erg bedankt
Beste Mime28, Ik begrijp dat je wilt weten of je toch verlof aan kan vragen als je besluit geen WW-uitkering aan te vragen als je contract eindigt. Om voor een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering in aanmerking te komen moet er sprake zijn van een verzekeringsgrond. In jouw geval dus je dienstverband of een eventuele WW-uitkering. Ligt je vermoedelijke (of werkelijke) bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van de verzekeringsgrond? Dan kun je een aanvraag indienen voor een uitkering tijdens je verlof. Tijdens een WW-uitkering bestaat er inderdaad een sollicitatieplicht. De mate waarin je moet solliciteren bepaal je in overleg met je Werkcoach van het Werkbedrijf. Voor actuele informatie over sollictatieplicht kijk je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team