Aantal vragen zwangerschapsverlof/-uitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Luvv, Mar 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Ik heb een paar vraagjes over zwangerschapsverlof/-uitkering..

- Ik ben op 10 augustus uitgerekend en ga 6 weken van tevoren met verlof omdat ik met ongeveer 38 weken ingeleid zal worden. Het verlof zou dan toch officieel beginnen op zaterdag 29 juni? Gaat mijn verlof dan ook echt op 29 juni in? Of wordt dit dan automatisch 1 juli, omdat de 29ste op een zaterdag valt?

-Als het wel op 29 juni ingaat, dan wordt de uitkering normaal gesproken gebasseerd op het loon van mei toch?? Nu wordt in mei ook het vakantiegeld uitbetaald door mijn werkgever. Ik neem aan dat dit niet wordt meegenomen in de berekening van het dagloon die jullie maken? Jullie kijken gewoon naar het loon excl. dat vakantiegeld toch?

De reden dat ik deze vragen stel is omdat ik 2 keer eerder zwanger ben geweest en minder kreeg uitbetaald door mijn werkgever dan wanneer ik het rechtstreeks door jullie had laten uitbetalen en dat vind ik nogal zonde.
    Mocht ik het rechtstreeks uitbetaald willen hebben hoe kan ik dit dan regelen?? Heel wat vragen, maar hopelijk kunt u me wat opheldering geven.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Mar 8, 2013
    Last edited: Mar 8, 2013
    Beste Luvv,
    Je wilt weten over welke periode de WAZO berekent wordt.

De ingangsdatum van je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt 30 juni.

UWV telt 1 dag bovenop je uitgerekende datum en vervolgens telt UWV in jouw geval 6 weken terug.

De hoogte van de WAZO wordt berekend aan de hand van een loonaangifte periode van een maand of 4 weken voor de maand waarin je met verlof gaat.
    Krijg je per maand betaald, dan neemt UWV het Sociaal Verzekeringsloon (SV-loon) van de maand mei.
    Het SV-loon is het loon waarover je belasting en sociale premies betaald en vind je terug op je loonstrook.
    Vakantiegeld wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.
    In het SV-loon zit namelijk al een deel vakantiegeld (dit wordt elke maand gereserveerd) en uitbetaald in mei.

Je werkgever geeft op het aanvraagformulier WAZO aan, waar de WAZO naartoe overgemaakt dient te worden.
    Wordt de WAZO overgemaakt naar je werkgever?
    Je kunt achteraf een wijzigingsformulier naar UWV sturen om dit te wijzigen.

Actuele informatie over de ingangsdatum van de WAZO vind je hier en de berekening van de WAZO hier.
    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet.

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page