Ziek voor en na bevalling

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by 1981Mama, Dec 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Hallo UWV webcare team :)

Vanaf begin januari ben ik ziek thuis vanwege zwangerschap. Mijn werkgever/ik hebben hiervoor ook van jullie een vergoeding gehad. In augustus ben ik bevallen van een zoontje. Nu is mijn zwangerschapsverlof afgelopen en ben ik nog niet in staat om te werken, dus heb ik me ziekgemeld op de eerste dag na mijn verlof.

Telt het dan als 1 lange ziekteperiode en zouden ze me dus begin januari mogen ontslaan of is het na de zwangerschap weer opnieuw begonnen met tellen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste 1981,

Gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje !

De oorzaak van je ziekte bepaalt of er sprake is van een nieuwe ziekteperiode of een aaneengesloten (lange) periode.
    Je kunt de informatie op deze pagina van onze website aanhouden:
    Ziek na einde verlof.
    Daar staan alle voorkomende situaties uitgelegd.

Je vraag over of en wanneer je werkgever je mag ontslaan kan ik niet beantwoorden.
    Ontslag bij ziekte is juridisch vaak een ingewikkelde zaak. Webcare is niet bevoegd om deze vragen te beantwoorden.
    Wel kun je op deze pagina informatie vinden over wanneer een werkgever een werknemer niet mag ontslaan.

Ben je nog ziek en wil je werkgever je ontslaan?
    Dan is het vaak verstandig juridisch advies inwinnen bij je vakbond, rechtsbijstandsverzekering of het Juridisch Loket.

Sterkte met je situatie en gezondheid.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Hoi,

Bedankt voor het snelle antwoord. Helaas staat mijn combinatie met ziek zijn voor en na verlof er niet bij. Ik was namelijk voor het verlof ziek door zwangerschap (erkent door UWV) en nu aansluitend aan mijn verlof weer ziek wegens zwangerschap/bevalling. Er staat niet bij of dat 1 periode is dan.

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#4 UWV, Dec 8, 2015
    Last edited: Dec 9, 2015
    Hallo 1981Mama,

Sorry als het linkje in het eerdere bericht niet goed was. Onder deze link vind je de juist informatie.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ik lees er nog steeds geen antwoord op mijn vraag of ik snap de uitleg gewoon niet die erbij staat?

Blond ben ik wel ;)

Daarnaast nog een aanvullende vraag: ik ben dus ziek (geweest) mbt zwangerschap. Ik ga nu herstellen en weer 100% werken (hypothetisch, 1 maart 100% aan het werk). Stel dat ik halverwege 2016 nu weer zwanger raak en weer zo ziek wordt. Begint de teller qua ziekte dan weer op 0 of loopt het door binnen 1 kalenderjaar?

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste 1981Mama,

Het is je nog niet helemaal duidelijk hoe het zit. Ik leg je dit graag nog een keer uit.

Als je na de zwangerschapsuitkering ziek bent met dezelfde oorzaak als voor het verlof dan worden de ziekteperiodes bij elkaar opgeteld.
    Als je ziek bent met een andere oorzaak gaat er een nieuwe ziekteperiode in.

Je vindt dit bij de link die Robert je gestuurd heeft onder het kopje "Ziek na einde uitkering door dezelfde oorzaak als voor het verlof" en "Ziek na einde uitkering door een andere oorzaak als voor het verlof".

Als je opnieuw ziek zou worden en er zit meer dan 4 weken tussen de beide ziekteperiodes dan zal het gelden als een nieuwe ziekteperiode.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Bedankt voor het antwoord... Het is me echter nog steeds niet duidelijk (sorry). Ik heb het voor de zekerheid ook even aan mijn man laten lezen (die is niet kippig van de zwangerschapshormonen iig) maar hij zegt ook dat het er niet bijstaat.

Jullie schrijven:
    Op de link die jullie bedoelen staat onder "ziek na einde uitkering door dezelfde oorzaak als voor het verlof" dit:
    Dus de oorzaak zwangerschap of bevalling is uitgesloten van dit kopje wat jullie bedoelen.

Ik was voor mijn verlof ziek door de zwangerschap en ben dat nu na het verlof nog steeds (lees: nog niet hersteld, wel op weg naar herstel).

8. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo 1981Mama,

Ik begrijp nu wat je bedoelt, de tekst op de site is niet helemaal volledig. Ik zal dit signaal doorzetten ter verbetering van de website.

Jij bent voor en na het verlof ziek vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten. In dat geval tellen we beide ziekteperiodes bij elkaar op, tot het totaal van 104 weken is bereikt.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Thanks! Maar voor die tijd ben ik wel hersteld hoor ;)

Maar in theorie als ik 1 maart weer 100% ben, en ik zou in juni weer zwanger worden en in juli weer zo ziek, dan begint het in juli2016 opnieuw te tellen vanaf 0 weken ziek, ook als dit wederom over zwangerschaps-ziek gaat?

10. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo 1981Mama,

Ik hoop ook dat je tegen die tijd weer hersteld bent!

Ziekteperiodes waar minder dan vier weken tussen zit, worden bij elkaar opgeteld (tot het eerder genoemde maximum van 104 weken. Zit er meer dan vier weken tussen de ziekteperiodes? Dan beginnen we weer opnieuw met tellen tot er een periode van 104 weken is bereikt.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Share This Page