Hallo Ik heb momenteel een ww uitkering. Ik heb net een baan aangeboden gekregen in een fabriek aan de lopende band, dit is een 3 ploegen dienst. Nu weet ik 2 weken dat ik zwanger ben en ik weet niet of ik de baan mag afwijzen omdat ik uit ervaring weet dat ik het niet ga volhouden. Acht uur staan en in de nacht werken is met een zwangerschap niet vol te houden. Maar als ik het afwijs wordt ik gekort op mijn ww wat ook niet handig is als je een gezin te onderhouden hebt. Uiteraard blijf ik door solliciteren maar heb nu al middag dutjes nodig, dus ben beetje in de war. Groet Nienke
Beste Nienke, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Goed dat je nagaat of het gevolgen heeft als je deze baan niet accepteert. Als je een WW-uitkering ontvangt, dan heb je de verplichting passend werk te accepteren. Maar wanneer is werk passend? Hier zijn wel richtlijnen voor, maar als het gaat om gezondheidsredenen dan zal dit aan de hand van jouw persoonlijke situatie beoordeeld moeten worden. Uiteindelijk is het jouw adviseur werk die beslist of werk passend is voor jou. Daarom raad ik je aan deze situatie voor te leggen aan je adviseur werk. Dat kan je doen via een bericht in de werkmap op werk.nl. Ik wens je een hele goede zwangerschap toe! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcareteam