Wia of ziektewet (ZW)

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Saida25, 14 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saida25

Saida25 Nieuw lid

14 mrt 2017
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedendag,

Ik heb een vraag. Ik zit vanaf september 2014 in de zw wegens zwangerschapgerelateerde klachten. Na mijn bevalling en wazo uitkering ben ik opnieuw in de zw terechtgekomen vanwege bevallibgsgerelateerde klachten. Betrof een nieuwe ziekmelding. De zw uitkering stopt nu dus in augustus 2017. Echter ben ik in november 2016 opnieuw zwanger geraakt. En gaat de wazo in juni van start. Mijn uitgerekende datum valt samen met de einde van de zw uitkering. Ik weet dat ik na mijn bevalling nog recht heb op 10 weken bevallingsverlof. Ik kreeg echter ook te horen dat ik vanaf januari 2017 een wia aan had moeten vragen. Dus dat zou een samenloop van een zw en een wia worden. Ik kreeg te horen dat de zw gewoon door blijft lopen en ik 100% krijg uitgekeerd. Nu vroeg ik me af waarom ik dan een wia aan moet vragen. En stel dat ik na mijn verlof nog steeds ziek ben door de bevalling wat voor uitkering zou ik dan aan moeten vragen. Een wia of een zw. Aangezien mijn zw dan al is verlopen namelijk augustus 2017.

Mvg

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Saida25,

Het is niet mogelijk om langer dan 104 weken in de ziektewet te zitten. Daarom is het noodzakelijk om op tijd een WIA-uitkering aan te vragen. Als je na het verlof niet kunt werken vanwege ziekte kom je mogelijk in aanmerking voor de WIA.

Met vriendelijke groet,
    Jeroen
    UWV WebcareTeam

3. Saida25

Saida25 Nieuw lid

14 mrt 2017
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het UWV gebeld omtrent deze kwestie en die zeggen wat anders. Namelijk dat er mogelijk wel een nieuwe ziektewet ingaat omdat het een nieuwe zwangerschap betreft en dat ik dus geen wia hoef aan te vragen. Nu vraag ik me af wat juist is. De tweede zwangerschap betreft nieuwe klachten naast de bestaande klachten van de eerste zwangerschap en daarom gaat er een nieuwe ziekteperiode in.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Saida25,

Begrijpelijk dat je wilt weten op welke uitkering je recht hebt, als je na je verlof nog ziek bent.

Je geeft in je bericht aan dat je nieuwe klachten hebt naast de klachten van je eerste zwangerschap.

Als je 104 weken ziek gemeld bent met de klachten ten gevolge van je eerste zwangerschap, dan kun je hiervoor een WIA-uitkering aanvragen.
    Als je daarnaast andere klachten hebt ten gevolge van je tweede zwangerschap, dan is dat een nieuwe ziekmelding.

In deze situatie is het inderdaad mogelijk om een WIA-uitkering en een Ziektewet-uitkering naast elkaar te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
    UWV WebcareTeam

5. Saida25

Saida25 Nieuw lid

14 mrt 2017
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de informatie.

Begint voor de ziektewet de 104 weken dan opnieuw te tellen of wordt de vorige ziektewet en wia heropend.

Dat wil ik weten omdat mijn huidige ziektwetperiode tot juli loopt en bijna tegelijktertijd met het begin van mijn verlof. Dus dat zou dus betekenen dat de eerste ziektewetperiode verlopen zou zijn.

De WIA loopt pas sinds februari 2017. Moet ik daarvoor dan ook nieuwe aanvraag voor doen of blijft deze doorlopen.

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Saida25,

Als de WIA al is toegekend dan hoef je later niet nog een keer de WIA aan te vragen.
    Mocht het zo zijn dat dat je na je WAZO-verlof ziek bent dan kan je je weer ziekmelden. Er wordt dan bepaald of de ziektewet wordt voorgezet of dat het een nieuwe ziekmelding is. Dit is afhankelijk van je klachten of dit nieuwe zijn of oude.

Met vriendelijke groet,

Viktoria
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina