solliciteren met WW

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Nathalie6, Apr 16, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

Jan 7, 2008
    186
    0
    0
    Hallo,

Ik ben sinds vorig jaar juli werkloos. Tot mijn zwangerschapsverlof heb ik gesolliciteerd maar helaas niet gelukt een baan te vinden. Kan me voorstellen dat bedrijven niet op een zwangeren vrouw zitten te worden.

Nu loopt in mei mijn WAZO uitkering af en kom ik helaas weer in de WW.
    Er zal dus herleving van mijn WW plaats gaan vinden.

Moet ik dan gelijk gaan solliciteren op al het werk of mag ik het eerst weer proberen op eigen opleidingsniveau en salarishoogte?
    En geldt dan eerst weer de reistijd van 2 uur totaal of moet ik gelijk 3 uur accepteren?

Tevens vraag ik me af of ik ook werk op andere dagen moet accepteren?
    Ik werkte 3 dagen (24 uur). De woensdag en vrijdag was ik altijd vrij ivm mijn oudste dochter. Moet ik nu werk accepteren als deze ook op de woensdag is?
    Em hoe zit het met de weekenden? Ik heb nog nooit gewerkt in t weekend. Ik heb ook geen opvang voor mijn kinderen dan.

Groetjes,
    Nathalie

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Nathalie,

Je wilt weten of je passend werk moet accepteren of dat je weer kunt solliciteren naar banen die passen bij jouw werkervaring, opleidingniveau en salarisniveau na herleving van je WW-uitkering.

In principe heb je al langer dan een half jaar een WW-uitkering genoten. Wanneer je na je verlof weer WW aanvraagt val je dus terug op je oude uitkering. Na zes maanden uitkering verwacht UWV dan ook dat je solliciteert naar werk van een lager opleidingsniveau of werk dat minder betaalt.

Wat voor jou passend is hangt van verschillende factoren af. Jouw adviseur werk stelt vast of werk voor jou passend is en legt dit vast in het werkplan. Ook bespreek je met de adviseur werk of het werk dat je krijgt aangeboden moet accepteren op dagen dat er geen opvang is voor je kinderen.

Ik adviseer je contact op te nemen met de adviseur werk via de Werkmap op werk.nl. Ben je uitgeschreven als werkzoekende? Schrijf je dan weer in als werkzoekende.

Actuele informatie over passend werk vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

Jan 7, 2008
    186
    0
    0
    Bedankt voor de snelle reactie.
    Nog een vraag over de berekening van de reistijd. Hoe wordt deze berekend? Ik heb geen auto en reis dus met het OV.

Ik kan nog niets aan een adviseur vragen omdat ik uitgeschreven ben en me pas weer in mei kan inschrijven. Pas dan houdt mijn zwangerschapsverlof op.

Mvg,
    Natalie

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Nathalie,

Je wilt weten hoe lang de reistijd naar werk mag zijn bij beoordeling of het werk passend is.

Hier zijn richtlijnen voor.
    Tijdens het eerste half jaar van je uitkering is de maximale reistijd die je moet accepteren ongeveer twee uur per dag. In het tweede half jaar is dit drie uur per dag. Na een jaar WW moet je aangeboden werk over het algemeen accepteren. De reistijd doet er dan niet meer toe.

De reistijd is de totale tijd die je onderweg bent naar je werk. Dus vanaf het moment dat jij je huis verlaat tot het moment dat je op je werk gearriveerd bent.

Uiteindelijk beslist je adviseur werk of werk passend is of niet. Je kunt jezelf ook nu al inschrijven als werkzoekende. Ik adviseer je dat te doen en de reistijd met je adviseur werk te bespreken.

Actuele informatie over reistijd vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page