hallo, ik ben sinds 2 augustus 2014 in dienst bij mijn werkgever. ik heb een 0 uren contract maar werk vanaf het begin ongeveer 32 uur. omdat ik een 1 jaar contract heb loopt deze augustus 2015 af, ik ben dan 6 maanden zwanger. ik heb dus gelezen dat mijn baas het contract niet mag stopzetten ivm mijn zwangerschap maar wel als hij zou zeggen dat ik niet goed functioneer ofzo? ( wat echt onzin is natuurlijk!) stel dat hij dit dus doet hoe gaat het dan verder? kom ik dan in de ww terecht? en kan ik er dan vanuit gaan dat ik stukken minder maandelijks ga krijgen als wat ik nu heb? ( ongeveer 900 per maand) mocht ik wel mogen blijven en ik ga met verlof krijg ik dan ongeveer hetzelfde als wat ik nu verdien voor een periode van 16 weken? alvast bedankt !
Beste jes12, Je wilt weten wat er gebeurd wanneer je zwanger bent en je contract wordt niet verlengd. Wanneer je contract niet verlengd wordt kun je WW aanvragen. Dit doe je op de site van werk.nl. Hiervoor heb je wel een DigiD code nodig. Geef bij de aanvraag door dat je zwanger bent. Heb je recht op WW? Je kunt dan zelf de zwangerschapsuitkering aanvragen. Bel daarvoor uiterlijk acht weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). De WW-uitkering is de eerste twee maanden 75% en de resterende duur van de WW-uitkering 70% van het dagloon. De zwangerschapsuitkering is 100% van het dagloon. Het maakt daarbij niet uit of je nog altijd in dienst bent van je werkgever of de betaling rechtstreeks van UWV ontvangt. Het klopt dus dat je tijdens WW iets inlevert ten opzichte van je gemiddelde verdiensten bij je werkgever. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
en welke periode ontvang ik dan een zwangerschapsuitkering? is dat dan vanaf dat mijn contract niet word verlengd tot aan de bevalling en daarna veranderd het in WW? of als mijn contract niet verlengd word krijg ik automatisch ww en dit word aangevuld met een zwangerschapsuitkering? bedankt!