WW, einde contract en zwanger

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by tamtam78, Aug 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik werk momenteel 2 dagen van 4,5 uur als interieurverzorgster en krijg nog een aanvullende WW uitkering, omdat ik 20 uur wil werken ik solliciteer dus ook elke week.
    Ik ben nu 5 weken zwanger en volgende week zondag loopt mijn contract ten einde als het niet verlengt wordt.
    Aangezien ik nog niks gehoord heb denk ik dat het met een half jaar verlengt wordt.
    5 November eindigt mijn WW uitkering.
    Als mijn contract verlengt wordt dan loopt die tot 14 Februari volgende jaar en dat is rond de datum dat ik ook met verlof zal gaan.
    Stel dat mijn contract dan niet verlengt wordt krijg ik dan nog wel een zwangerschapsuitkering?
    Of kan ik beter nu de WW stoppen zodat ik dan tegen die tijd nog recht op WW heb en dus ook zwangerschapsuitkering, want anders zit ik helemaal zonder geld en dan wordt het financieel wel erg krap.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste tamtam78,

Je hebt recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) als je verzekerd was in de tien weken voor de uitgerekende datum. Je bent verzekerd op basis van een dienstverband of op basis van een uitkering van UWV.

Als het contract wordt verlengt tot 14 februari 2012, en je binnen tien weken daarna bent uitgerekend, zou je dus sowieso een WAZO krijgen. Het verlof wordt dan echter gebaseerd op het loon dat met dit dienstverband wordt verdiend.

Wordt het contract niet verlengd, dan heb je geen recht op WAZO als je geen ander werk meer vindt in de tien weken voor de uitgerekende datum.

Je kunt er inderdaad voor kiezen om de WW nu te beëindigen. Binnen 26 weken kan deze weer worden voortgezet. Met een wijzigingsformulier kun je aangeven dat je tijdelijk niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. De WW wordt dan gestopt. Je ontvangt van ons een bevestigingsbrief, met daarin ook de termijn waarbinnen de WW kan worden voortgezet.

Houd er wel rekening mee dat je dan geen inkomen meer hebt in de periode dat de WW is gestopt en je contract niet wordt verlengd.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page