Ik heb een paar dingen waar ik niet echt wijs uit kom: Ik heb een chatsite gevonden waar ik voor kan "werken". Hier verdien ik per berichtje een klein bedrag. Maar ze tellen niet in uren. Ik sta daar als het ware als freelancer ingeschreven. Hun houden niks bij wbt uren enzv. Ik ga per 2aug2012 de ww in, nu zit ik nu in zwangerschapsverlof. Ik wil gewoon op zoek naar een passende baan voor 20uur ongeveer. Ik krijg WW voor de 20uur die ik hiervoor gewerkt heb. Maar hoe gaat dit dan met die freelance werk bij die chatsite? Moet dit van mijn ww afgehouden worden? Of is dit iets anders? Ik heb me namelijk laten vertellen dat ik deze bijverdiensten 1x per jaar (met de belasting aangifte) zelf moet doorgeven aan de belastingdienst. En als dit van de ww afgehouden word, hoe gaat dit dan?
Beste Bezigbijtje, Ik ben voor je aan ht uitzoeken wat in deze situatie voor de geldende regels zijn. Ik geef je zo snel mogelijk antwoord. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste bezigbijtje, Uit je vraag kan ik niet afleiden of je nu al als freelancer wilt beginnen of pas vanaf 2 augustus. In beide gevallen zal ik je uitleggen wat er met je uitkering gebeurd. Tijdens je WW-uitkering worden de daadwerkelijke uren die je als freelancer werkt gekort op je WW-uitkering. Deze uren zul je zelf moeten bijhouden en door moeten geven aan UWV. Blijf je 5 uur of meer per week werkloos? Dan krijg je een aanvullende WW-uitkering. Als je eerder aan het werk gaat (dus tijdens je bevallingsverlof), geef dit dan schriftelijk door aan het UWV. Je behoudt het recht op de WAZO tot einde van je bevallingsverlof. De verdiensten als freelancer worden niet gekort op je WAZO uitkering. Je mag volgens de ARBO-wetgeving pas vanaf 42 dagen na je bevalling weer aan het werk. Actuele informatie over werken tijdens een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel succes in je zoektocht naar een passende baan. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank voor het uitzoeken en je antwoord! Ik ben sinds afgelopen maandag (16/7/12 dus) gestart met deze werkzaamheden. Hoe kan ik dit dan doorgeven? Via de mail? En zo ja welk mailadres? Ik had zoals ik al zei 20uur, en dit werk doe ik voor ongeveer 4uurtjes in de week. Ik zal het netjes noteren allemaal. Waar moet ik dit dan aan doorgeven en moet dit per maand of per week?
Beste bezigbijtje, Omdat je op dit moment nog bevallingsverlof hebt, geef je je werkhervatting door via dit wijzigingsformulier. Het formulier stuur je dan per post naar het adres wat op het wijzigingsformulier staat. Wanneer je de WW-uitkering nog niet hebt aangevraagd, vermeld bij de aanvraag dat je vanaf 16 juli vanuit de WAZO bent begonnen als freelancer. Je wordt binnen een week na aanvraag gebeld door de beoordelaar waar je het freelance werk mee bespreekt. Als je de WW-uitkering al wel hebt aangevraagd, geef deze wijziging zo snel mogelijk door. Wijzigingen en gewerkte uren tijdens je WW-uitkering kun je online doorgeven via Mijn UWV. Omdat het werk wat je doet wisselend is, zul je inkomstenformulieren van UWV ontvangen. Op het inkomstenformulier vermeld je de gewerkte uren per 4 weken. Het inkomstenformulier stuur je dan terug op de retourdatum. Actuele informatie over wijzigingen en inkomsten doorgeven tijdens een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel succes met je freelance werkzaamheden. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare