Mijn partner is na 23 jaar hard werken bedankt door zijn baas. Wegens uitzonderlijke stress speelde zijn hyperventilatie op en moest hij zich vaker ziekmelden. Omdat hij ook graag bij mij en zijn dochter wilde komen wonen, heeft hij -samen met een jurist arbeidsrecht- uiteindelijk een overeenkomst met zijn ex-werkgever afgesloten. Nu puntje bij paaltje komt, blijkt de ex-werkgever zich niet aan bepaalde beloften te houden. Mijn lief had kans op een baan en toen er naar de ex-werkgever werd gebeld voor (de bij overeenkomst toegezegde POSITIEVE) referenties, werd er dusdanig negatoef over hem gesproken, dat zijn kans op de baan nu verkeken is. Uiteraard wordt voor wat betreft het niet nakomen van de afspraak, door ons de advocaat ingeschakeld. Maar wat we ons wel afvragen is dit: Wat vertel je nu precies over je ontslag als je gaat solliciteren? Ik bedoel: de inhoud van de overeenkomst is vertrouwelijk, daar teken je beiden voor, maar wat zeg je dán? hij kkna moeilijk zeggen "omdat ik vaker ziek was" of "omdat we een meningsverschil hadden" (zo staat het in de overeenkomst) Ben je verplicht alles te vertellen over je gezondheid ( hij heeft al een half jaar vrijwel géén klachten!!!) En mág een toekomstig werkgever zo ver doorvragen? Wij zitten inmiddels met de handen in het haar, dus een advies zou echt héél welkom zijn!
Beste Hellen1971, UWV kan je niet adviseren over wat je partner als reden voor het ontslag moet aandragen tijdens een sollicitatie. Hier zijn namelijk geen regels voor. Op de website van de Rijksoverheid staan wel richtlijnen voor medische informatie bij sollicitatieprocedures. Tijdens sollicitatieprocedures mogen geen vragen worden gesteld over iemands gezondheid. Ook mag niet worden gevraagd naar ziekteverzuim bij vorige werkgevers. Gebeurt dit toch, dan hoef je daarop geen antwoord te geven. Actuele informatie over sollicitatieprocedures vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare