Goedemorgen, Ik heb een vraag over het starten van een eigen onderneming tijdens een periode van ww. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Binnenkort verloopt mijn contract en kom ik in de ww terecht. Nu ga ik op zoek naar een nieuwe baan, maar wil ook proberen een eigen onderneming te starten. Zo heb ik contact met een gastouderbureau, waarvoor ik franchisenemer kan worden. Het punt is dat je uiteraard eerst wat moet opbouwen, voordat je wat kunt verdienen. Het kan dus wel 6 maanden tot een jaar duren voordat ik er een ‘normaal’ salaris (wat ik nu ongeveer verdien met 24 uur werken) verdien. Dit salaris heb ik echter wel nodig, om alle vaste lasten te kunnen betalen. Hoe gaat dit nu precies in zijn werk? Geef je aan het einde van de maand je inkomsten door en wordt dat verrekend met je ww uitkering? Dus als de eerste twee maanden nog voor geen inkomen zorgen, dan krijg ik de volledige ww. En als het dan begint te lopen, wordt de ww langzaamaan minder? Tot slot - zijn er gevolgen voor de kinderopvangtoeslag? Mijn dochtertje gaat nu 3 dagen per week naar een gastouder. Ik las ergens dat je 6 maanden recht op kinderopvangtoeslag houdt tijdens een periode van ww. Alvast hartelijk dank voor de reactie!
Beste Marie85, Je wilt weten hoe je vanuit een WW-uitkering kunt beginnen als zelfstandige en wat de financiële gevolgen zijn. Het is inderdaad mogelijk om vanuit je WW-uitkering als zelfstandige te beginnen. Voordat je begint, kun je onderzoeken of ondernemen bij jou past en hoe je dit vanuit een WW-uitkering kunt doen. Hiervoor kun je de online training “Zelfstandig ondernemen met een WW-uitkering” volgen.. Als je deze training hebt gedaan bespreek je met de adviseur werk of je gebruik kunt maken van de onderzoeksperiode. Tijdens deze onderzoeksperiode hoef je niet te solliciteren en houd je jouw uitkering. Deze periode duurt maximaal 6 weken. Heb je besloten dat je aan de slag wilt als zelfstandige? Dan kun je in aanmerking komen voor de startperiode. Je ontvangt 26 weken lang 29% minder WW-uitkering. Tijdens deze periode mag je alle uren aan je eigen bedrijf besteden. Je hoeft niet te solliciteren tijdens de startperiode. Heb je minder dan 26 weken recht hebt op een WW-uitkering? Dan duurt de startperiode tot het einde van je WW-uitkering. Als je na de startperiode besluit door te gaan met je bedrijf, dan moet je uren doorgeven aan UWV. Deze worden met je uitkering verrekend. Alle informatie over een bedrijf starten met een WW-uitkering (ook zonder startperiode) vind je hier. Verder wil je ook graag weten hoe het gaat met de kinderopvangtoeslag. Dit kun je navragen bij de Belastingdienst, zij verzorgen de kinderopvangtoeslag. Veel succes met het opstarten van je bedrijf. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team.