Hallo UWV, Mijn partner en ik zitten er over te denken om voor een 2e kindje te gaan maar we zitten nog met een aantal vragen. Hieronder een schets van onze situatie. Ik heb een flex-contract van minimaal 4 uur en maximaal 12 uur. Ik werk wekelijks gemiddeld 20 uur. Stel dat ik (langdurig) ziek word. Heb ik dan alleen recht op de garantie uren via mijn werkgever of kan ik via het UWV toch in aanmerking komen voor een ziektewetuitkering? En hoe zit dat met ziekte door zwangerschap? Voor ons is dat wel heel belangrijk om te weten omdat we van alleen die garantienuren niet rond kunnen komen.. Heb ik met mijn flexcontract ook recht op een zwangerschapsuitkering? Zo ja hoe wordt dat berekend? Nou loopt mijn contract af in februari 2013. Stel dat hij niet wordt velengd heb ik als ik dan zwanger ben recht op een ww uitkering? Volgens mij voldoe ik wel aan de maanden/jaren eis. Ik hoop dat u antwoord kunt geven op mijn vragen. Het zou me in elk geval meer duidelijkheid kunnen geven! Alvast bedankt. Juliet
Beste Juliet, Je bent voor de sociale verzekeringen van UWV verzekerd via je loon. De meeste uitkeringen zijn dus gebaseerd op het loon waarover je premies hebt betaald, niet op het aantal uren dat in je contract staat. Ziektewet Als je ziek wordt, bepaalt UWV of je recht hebt op loon van je werkgever of op een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV. Dit hangt af van de voorwaarden in je oproepcontract. Voor een ZW berekent UWV je dagloon. Het dagloon wat je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. Van dit dagloon betaalt de ZW 70%. Als je ziek bent als gevolg van je zwangerschap of bevalling wordt de ZW altijd door UWV betaald. De ZW is in dit geval 100% van je dagloon. Zwangerschaps- en bevallingsverlof Ook heb je recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Deze wordt gebaseerd op de laatste loonaangifteperiode voorafgaand aan het verlof, dat is de periode van 4 weken of 1 kalendermaand waarover je werkgever loonaangifte doet. De WAZO is eveneens 100% van dit loon. Werkloosheidswet Als je minstens 26 weken hebt gewerkt in de periode van 36 weken voordat je contract eindigt, heb je recht op WW. Voor de WW wordt ook een dagloon berekend op basis van de 12 maanden voordat je werkloos werd. De WW is de eerste twee maanden 75% van dit dagloon en de daaropvolgende maanden 70%. Hoe lang je recht op WW hebt, hangt af van je arbeidsverleden. Op onze website vind je actuele informatie over ZW, WAZO en WW. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare