ww en ouderschapsverlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by mabi, Apr 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mabi

mabi Nieuw lid

Apr 25, 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn arbeidscontract is 36 uur. Sinds sept 2011 heb ik onbetaald ouderschapsverlof voor 8 uur per week tot eind dec 2013, daarna zou ik in principe weer 36 uur gaan werken. Voor dit verlof heb ik ook enkele jaren 8 uur ouderschapsverlof gehad voor voorgaand kind.
    Ik verwacht werkeloos te worden per 1 jan 2014 of ca 1 juni 2014. Voor hoeveel uur per week kan ik dan WW krijgen?Om 36 uur WW te krijgen, wanneer zou mijn verlof dan gestopt moeten zijn?
    Ik kan mijn werkgever verzoeken het lopende verlof eerder te beeindigen of de resterende uren versneld op te gebruiken, zodat ik snel weer op mijn volledige 36 uur uitkom.
    Hopenlijk krijg ik snel antwoord, alvast bedankt daarvoor.
    groet Mabi

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mabi,

Je wilt weten hoe de omvang van de WW-uitkering uitvalt wanneer je ouderschapsverlof hebt opgenomen.

Het aantal uren waarvoor je WW-uitkering ontvangt wordt berekend aan de hand van het aantal gewerkte uren.
    Hierbij gaat het om een periode van 26 weken voorafgaand aan je werkloosheid.

Is er meer dan 18 maanden (=78 weken) ouderschapsverlof genoten dan gaat het om de arbeidsuren in de 26 kalenderweken voorafgaande aan de laatste 18 maanden (=78 weken).

Ik begrijp uit je verhaal dat je meer dan 78 weken ouderschapsverlof hebt opgenomen. UWV kijkt dan naar de 26 weken voorafgaand aan deze periode.

Voorbeeld berekening werkloosheid per 01 januari 2014.

- (26 weken 28 uur): 26 weken = Gemiddeld Aantal Arbeidsuren van 28 uur.

Wanneer je weer 26 volle weken van 36 uur hebt gewerkt na 01 januari 2014, dan worden deze 36 uur gebruikt voor de berekening.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page