Hallo, Mijn man en ik verwachten ons 2e kindje (ben nu 9 weken zwanger) Nog voor ik wist dat ik zwanger was kreeg ik vage lage rug klachten en nu blijkt ik al last te krijgen van bekkeninstabiliteit wat ik bij onze eerste zwangerschap ook had. Ik ben nu onder behandeling van een fysio en die advieseerde mijn om na elke inspanning weer te gaan rusten aangezien het al zo erg is dat ik nauwelijks slaap of met de hond kan wandelen. Vandaag heb ik na een bezoek aan de huisarts mij ook ziekgemeld bij het UWV (ik ontvang nu een ww) Ik heb aangegeven zwanger te zijn en heb gevraagd of dit nog van enig belang is betreft mijn ziekmelding. Zoals ik begreep ontvang ik mijn ww gewoon 13 weken door en als ik dan nog ziek ben de ziektewet uitkering. Maar ik lees hier op de site dat je bij zwangerschaps gerelateerde klachten je gelijk een ziektewet uitkering krijgt. graag zou ik wat duidelijkheid hier over krijgen.
Beste Jolie87, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Je geeft aan zwanger te zijn en jezelf ziek te hebben gemeld bij UWV. Heb je jezelf ziek gemeld met zwangerschaps gerelateerde klachten en vindt de verzekeringsarts van UWV ook dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap? Dan stopt de uitbetaling van je WW-uitkering op je eerste ziektedag. Omdat de WW geen 100% betaling kan doen, ontvang je vanaf je eerste ziektedag 100% van het berekende dagloon van de Ziektewet. Houdt er wel rekening mee, dat ook in dit geval je WW-uitkering nog 13 weken lang doorloopt (alleen de betaling van de WW stopt). Hebben je klachten niets te maken met je zwangerschap, dan loopt je WW-uitkering maximaal 13 weken door. Ben je dan nog altijd ziek, dan stopt je WW-uitkering en heb je mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering. Wil je met zekerheid weten of je ziek bent gemeld vanwege zwangerschapsklachten, adviseer ik je contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). Of stuur Webcare een privé-bericht met je telefoonnummer. Ik of mijn collega zal dan contact met je opnemen. Actuele informatie over ziek zijn tijdens een WW-uitkering vind je hier en of je WW wordt doorbetaald als je ziek bent door zwangerschap hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare