Hallo, Heb ik recht op een uitkering? Ik zal in het kort de situatie even uitleggen. Ben nu 18 jaar, en moeder van een zoontje van 10 maanden. Mijn man heeft nu een inkomen van 2000,- bruto en dus 1400 (gemiddeld per maand) netto. Nu zit het zo dat ik per 2 september naar school ga. Hiervoor krijg ik wel studie financiering. Maar dit is voor ons niet voldoende om rond te komen. Verder kan ik naast school niet werken i.v.m. veel tijden op school en stages. Ook ben ik in mei geopereerd aan mijn knie, en hier blijf ik voorlopig nog wel last van houden waardoor ik in bepaalde sectoren niet kan werken. Verder heb ik ook nog een auto-immuunsysteem ziekte, waardoor ik erg moe ben, en niet fit genoeg ben om naast school en een huishouden te gaan werken. Op dit moment ben ik nog fulltime huismoeder en binnenkort fulltime student. Nu wil ik weten of ik recht heb op een uitkering. En ook graag op welke uitkering. Ik hoop dat u mij antwoord kan geven en dat ik het verhaal duidelijk heb uitgelegd.
Beste miepkip, Je wilt weten of je recht hebt op een uitkering. De uitkeringen die UWV verstrekt zijn voor een groot deel werknemersverzekeringen. Dat wil zeggen dat je er alleen aanspraak op kunt maken als je er voor verzekerd bent vanuit een baan of andere uitkering. Je geeft aan dat dit bij jou niet het geval is. De Wajong is hierop een uitzondering. Om in aanmerking te komen voor deze uitkering moet je voldoen aan een aantal voorwaarden. De belangrijkste zijn: - U had op uw 17e verjaardag een langdurige ziekte of handicap. - U kreeg vóór uw 30e verjaardag een langdurige ziekte of handicap. In het jaar vóórdat u uw ziekte of handicap kreeg, volgde u minimaal 6 maanden een opleiding Of je in aanmerking komt voor de Wajong kan ik niet beoordelen. Deze beoordeling wordt door een arts en arbeidsdeskundige van UWV uitgevoerd. Actuele informatie over de andere voorwaarden en het aanvragen vind je hier. Ik wens je veel succes bij je studie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare[/QUOTE][/QUOTE]