ww en ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Kathelijn, 19 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kathelijn

Kathelijn Nieuw lid

19 aug 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geachte UWV,

Ik wordt helaas waarschijnlijk binnenkort werkloos na een reorganisatie.

Ik heb een fulltime aanstelling (40-uur).

- Ik heb lange tijd 1 dag per week ouderschapsverlof opgenomen (80% gewerkt, 32 uur). Tot 31 oktober 2012.
    - Daarna heb ik een halfjaar fulltime (40 uur) gewerkt: van 1 september 2012 tot 30 april 2013).
    - Daarna heb ik weer 1 dag per week ouderschapsverlof opgenomen (80% gewerkt, 32 uur). Tot heden.

Ik las dat ouderschapsverlof invloed heeft op de hoogte van je WW-uitkering als dit verlof meer dan 18 maanden heeft geduurd maar het is onduidelijk of dit over een aaneengesloten periode gaat.

Ik belde het UWV voor duidelijkheid.
    De medewerker die ik aan de telefoon had, zei dat in mijn situatie het ouderschapsverlof geen invloed heeft op de hoogte van mijn ww omdat het laatste ouderschapsverlof minder dan 18 maanden aaneengesloten is geweest teruggekeken vanaf het moment dat ik dadelijk ontslagen wordt.

Maar ik wil dit heel graag zeker weten.

Tussen beide periodes van ouderschapsverlof zat namelijk maar een half jaar. Dus als je een anderhalf jaar terug kijkt vanaf het aankomende onslagmoment kom je beide periodes van ouderschapsverlof tegen en dan is het wel een langere periode dan 18 maanden.

Graag zou ik van u duidelijkheid krijgen over mijn toekomstige financiële situatie.

Hebben de beide (onderbroken) periodes van ouderschapsverlof nu wel of niet invloed op de hoogte van mijn ww ?

En een aanvullende vraag: Is het zinvol om nu de komende laatste maanden nog fulltime te gaan werken (het ouderschapsverlof weer te stoppen) ? Misschien kan ik dat nog geregeld krijgen, maar kan ik nu nog niet met zekerheid zeggen.

Ik hoor graag van jullie !

Groetjes,
    K.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 20 aug 2013
    Laatst bewerkt: 20 aug 2013
    Beste Kathelijn,

Vervelend dat je waarschijnlijk werkloos wordt.

Je wilt weten of het opnemen van de twee periodes ouderschapsverlof van invloed is op de hoogte van je WW-uitkering.

Dit is voor jou niet van invloed. Ouderschapsverlof heeft geen dagloonverlagend effect.
    De uren die je hebt opgenomen voor het ouderschapsverlof tellen gewoon mee als gewerkte uren.

Het ouderschapsverlof om deze reden stoppen heeft voor jou geen zin.

Actuele informatie over een WW-uitkering na ouderschapsverlof vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina