In bevallingsverlof weer aan het werk

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Dracaena, 12 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb een contract aangeboden gekregen voor 23 uur. Ik ontvang via het uwv Wazo voor 38 uur. Het bedrijf wil dat ik zo snel mogelijk begin
    Vermoedelijk zal de startdatum in mijn verlof vallen. Hoe zit het dan met de wazo? En ik wil graag het salaris aan laten vullen met ww. Hoe lang van te voren moet ik dit aanvragen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dracaena,

Wat fijn dat je een contract aangeboden krijgt.

Je geeft aan dat je nieuwe werkgever wil dat je zo snel mogelijk begint. Je ontvangt dan nog een WAZO-uitkering.

Je kunt tijdens het zwangerschapsverlof aan het werk gaan. Denk er hierbij wel aan, dat je van 4 weken voor de (vermoedelijke) bevallingsdatum tot 6 weken erna niet mag werken.
    Ga je daarna aan het werk dan zal de uitbetaling van je WAZO gewoon doorlopen.

Als het verlof is afgelopen en je bent nog niet of niet volledig aan het werk, dan kom je in aanmerking voor een (aanvullende) WW-uitkering. Je kan deze vanaf 1 maand voor de verwachte ingangsdatum aanvragen.

Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier.

Veel succes met je nieuwe baan!

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Bedankt Yvonne,

Moet ik het bij het uwv nog aangeven dat ik tijdens mijn verlof ga werken? (Ben de 6 weken na bevalling al gepasseerd)

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dracaena,

Ga je eerder aan het werk? Geef dit dan wel door aan UWV.

Je mag hiervoor een brief schrijven naar:

UWV, afdeling ZW
    Postbus 57015
    1040 CT Amsterdam

Vergeet niet om op je brief je BSN te vermelden.

Ik wens je succes met je nieuwe baan.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

5. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Nog even een aanvullende vraag.
    Ik heb recht op 9 maanden ww voor 38 uur. Nu is het contract voor 23 uur. Ik kan het aan laten vullen tot 38 met ww, maar het is een 7 maanden contract. Mocht ik geen verlenging krijgen na die 7 maanden. Krijg ik daarna dan voor 23 of voor 38 uur recht op ww en gaan die 7 maanden aanvullend daar vanaf of blijven die staan?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dracaena,

Je hebt een contract van 23 uur. Ga je werken voor een inkomen dat lager is dan 87,5% van je WW-maandloon? Dan word je door de WW nog aangevuld. Omdat je 7 maanden de aanvulling ontvangt vanuit de WW, zal dit wel van de duur van je WW afgaan.

Als in een maand je inkomsten uit werk meer dan 87,5% van het WW-maandloon zijn, schuift de einddatum van de WW-uitkering een maand op.

Op het moment dat je werkloos wordt heb je meer dan 6 maanden gewerkt en dus ook een nieuw recht opgebouwd, dit houdt in dat je een nieuwe WW-uitkering aan kan vragen voor de 23 uur die je hebt gewerkt. Hiervan zal de duur dan ook opnieuw berekend worden.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

7. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Hetgeen wat nog open blijft staan van die 9 maanden 38 uur vervalt dat?

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dracaena,

De maanden dat je nog aanvulling krijgt vanuit de WW, gaan dat af van de duur van je WW. Heb je nog negen maanden recht op WW dan blijven er, na je contract, nog twee maanden over die je aangevuld krijgt.
    De nieuwe WW uitkering zal de eerste twee maanden nog aangevuld worden tot de hoogte van de WW uitkering van 38 uur.
    Daarna val je terug op het nieuwe recht van 23 uur.

Succes in je nieuwe baan.

Petra
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina