0-uren contract en zelfstandige

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mlissa, 7 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mlissa

Mlissa Actief lid

28 apr 2014
    219
    1
    18
    Hallo,

Momenteel werk ik als gastouder (zelfstandige) en binnenkort krijg ik een 2e baantje op basis van een 0-uren contract. Moet ik dan nog gewoon een zwangerschapsuitkering aanvragen bij het UWV als ik met verlof ga? En tellen dan de gewerkte uren van beide banen mee met het bepalen van de hoogte van de uitkering?

Hoe wordt de hoogte van een zwangerschapsuitkering eigenlijk bepaald?

Groet,
    Melissa

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Melissa,

Je geeft aan dat je als zelfstandige werkzaam bent en daarnaast een tweede baan krijgt met een 0-uren contract. Je hebt een aantal vragen over je zwangerschapsuitkering.

Als zelfstandige kan je een ZEZ-uitkering aanvragen. Voor deze uitkering hangt de hoogte af van de winst die je in het afgelopen jaar behaalde.
    Ben je bij UWV vrijwillig verzekerd voor de Ziektewet? Dan kan je in plaats van de ZEZ-uitkering een WAZO-uitkering aanvragen.

Voor je baan met het 0-uren contract kan de werkgever een WAZO- uitkering voor je aanvragen maar je kan de aanvraag ook zelf doen.

Voor de berekening van deze uitkering wordt gekeken naar het loon dat je verdiende in de periode dat je werkte. De laatste maand/vier weken worden hierbij niet meegenomen. Dit loon wordt gedeeld door het aantal werkdagen in deze periode.

Ben je pas in dienst gekomen tijdens deze laatste maand/vier weken? Dan wordt het inkomen gedeeld door het aantal werkdagen vanaf het begin van het dienstverband tot de dag waarop het verlof ingaat.

Actuele informatie over een ZEZ-uitkering vind je : hier en over een WAZO-uitkering hier .

Een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Mlissa

Mlissa Actief lid

28 apr 2014
    219
    1
    18
    Bedankt voor het antwoord, het is me alleen nog niet helemaal duidelijk.
    Als gastouder ben je toch altijd zelfstandige? Dus dan sowieso de ZEZ aanvragen? En hoe weet ik of ik vrijwillig verzekerd ben voor de ziektewet?

Voor de baan met het 0-uren contract moet ik dus een WAZO aanvragen? Dat betekent dat ik 2 verschillende uitkeringen aanvraag, mag dit gewoon?
    Ik ben met deze baan net begonnen dus nog geen salaris gehad. Kan het dan wel al aanvraagd worden?

Hoelang van tevoren is het handig om aan te vragen?

Groet,
    Melissa

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Melissa,

Het is helemaal niet vreemd dat het nog niet honderd procent duidelijk is, hoor.

Als gastouder werk je als zelfstandige. Je bent namelijk niet in dienst bij een werkgever, maar hebt opdrachtgevers (de ouders). Zelfstandig ondernemers die zwanger zijn, kunnen bij het UWV de ZEZ-uitkering aanvragen. Die afkorting staat voor Zelfstandig en Zwanger.

Elke zelfstandige kan zich via het UWV vrijwillig verzekeren voor de Ziektewet. Heb je dat niet gedaan toen je gastouder werd? Dan kun je er met een gerust hart van uitgaan dat je niet vrijwillig voor de Ziektewet bent verzekerd.

Je hebt je nul-urencontract bij een werkgever. Voor dat gedeelte kun je een WAZO-uitkering aanvragen. Ook als je de eerste salarisbetaling nog moet krijgen.

Omdat het gaat om twee verschillende soorten uitkeringen, kun je ze inderdaad naast elkaar ontvangen.

Je zwangerschapsverlof gaat in tussen zes en vier weken voor de dag na de datum waarop je uitgerekend bent. Bepaal dus eerst wanneer je het verlof wilt laten ingaan. Vier weken van tevoren kun je het verlof aanvragen.

Voorspoedige zwangerschap gewenst!

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina