Aanvraag ZEZ

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Korenbloem86, 11 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.838
    1.347
    113
    Beste,

ik ben bezig met het invullen van het aanvraagformulier van de ZEZ-uitkering.
    Bij vraag 4.7 moet ik het inkomen van de 4 voorgaande jaren invullen. Ik werk sinds 2013 als gastouder, volgens mij hoef ik dan alleen het inkomen van 2013 en 2014 in te vullen en 2011 en 2012 niet. Klopt dit?

In 2014 heb ik ook de ZEZ-uitkering gehad.
    Moet ik (ook bij vraag 4.7) alleen Inkomsten uit overig werk invullen of ook het loon uit de ZEZ-uitkering?

Vriendelijke groeten,

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Korenbloem86,

Je wilt weten wat je bij vraag 4.7 dient in te vullen.

Voordat ik jouw vraag beantwoord geef ik je nog even algemene informatie over de ZEZ (dat wel betrekking heeft op jouw vraag).

Vraag 4.7 vul je in als je bij vraag 4.6 aangegeven hebt dat je minder dan €20.000 hebt verdiend.

Echter zijn deze 4 jaren alleen relevant als jij verlies hebt geleden in 2015. Heb je in 2015 minimaal 1225 uur als zelfstandige gewerkt? Dan heb je recht op een ZEZ-uitkering van 100% van het bruto wettelijk minimumloon.

Heb je minder dan 1225 uur gewerkt in 2015? Dan is de hoogte afhankelijk van de winst die je in 2015 hebt gemaakt. Deze winst deelt UWV door 261. De uitkomst is dan de winst per dag. De ZEZ-uitkering per dag is dan hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag.

Heb je wel verlies geleden? Ook dan geldt dat als je minimaal 1225 uur hebt gewerkt je recht hebt op een ZEZ-uitkering van 100% van het bruto wettelijk minimumloon.

Als je minder dan 1225 uur hebt gewerkt, dan is vraag 4.7 relevant. De jaren met verlies (en dus ook de jaren waarin je niet gewerkt hebt als zelfstandige) worden dan op 0 gezet. In deze situatie heb je vaak wel recht op een ZEZ-uitkering, maar is deze wel laag (omdat je niet alle jaren als zelfstandige hebt gewerkt).

Voor een zo volledig mogelijke aanvraag (zonder dat UWV achteraf gegevens moet opvragen) wordt bij vraag 4.7 hier voor de zekerheid om gevraagd.

Mijn advies is dan ook de jaren waarin je niet hebt gewerkt op 0 te zetten. Inkomen uit de ZEZ-uitkering hoef je niet door te geven als winst. Bij vraag 9.1 in de ruimte voor toelichting licht je dit (dat je sinds 2013 werkt als gastouder en een ZEZ-uitkering in 2014 ontvangen hebt) nog even toe.

Ik wens je een goed verlof.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team

3. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.838
    1.347
    113
    Bedankt voor de uitleg, invullen is gelukt.

Heb naar aanleiding daarvan nog wel een vraag over mijn vorige ZEZ-uitkering.
    Ik ben april 2013 als gastouder begonnen en heb in 2013 meer dan 1225 uur gewerkt. Bij de ZEZ in 2014 is er niet gekeken dat ik aan de urennorm heb voldoen maar is de winst door 261 dagen gedeeld en heb ik dus minder dan het wettelijk minimum loon gekregen.
    Klopt het dan wel dat er gedeeld is terwijl ik ruim boven de 1225 uur zat?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Korenbloem86,

Omdat je in 2013 niet het hele jaar als zelfstandig hebt gewerkt, hebben we je ZEZ destijds op een andere manier berekend.
    We berekenen de ZEZ in dat geval door je winst te delen door je gewerkte dagen.

Actuele informatie over de ZEZ vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare

Deel Deze Pagina