Fase A, uitzendbureau

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Liefebeess, 21 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liefebeess

Liefebeess Actief lid

11 aug 2014
    133
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hoi Webcare van het UWV.

Tof dat ik hier mijn vraag kan stellen :D

Sinds 1 september heb ik een leuke nieuwe baan. We dachten aan een 2e kindje maar omdat ik deze baan aangeboden kreeg hebben we dit laten varen ( ik werkte eerder ook al en heb die baan voor deze opgezegd). Echter ben ik toch zwanger! Super leuk natuurlijk.

Maar nu komt het. Ik zit sinds woensdagmiddag thuis. Donderdag tot zaterdag opgenomen geweest wegens uitdroging. Ik ben o zo misselijk en op dit moment zit werk er nu niet in.

Waar heb ik nu recht op? Kan ik de ziektewet in, of zullen ze mij ontslaan ( en mag dat?). Ik heb volgende week een functioneringsgesprek ( erg snel, ze geven aan dat mijn collega's deze ook hebben waarmee ik ben gestart) maar toch zit het mij niet lekker. Ik denk dat ze iets aanvoelen.

Groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Liefebeess,

Ik begrijp dat je de afgelopen tijd veel hebt mee gemaakt. Ten eerste wil ik je feliciteren met je zwangerschap. Dat is inderdaad leuk nieuws! Maar wat vervelend dat je nu ziek bent. Dat drukt de pret natuurlijk wel.

Omdat je nog maar net werkt bij het uitzendbureau wil je graag weten wat er nu gebeurt aangezien je ziek bent.
    Geef bij het uitzendbureau aan dat je door ziekte niet kunt werken. Zit je in je proeftijd? Dan kan het uitzendbureau ervoor kiezen om eenzijdig je contract te beëindigen.
    Als dit het geval is en je bent op dat moment nog ziek dan moet de werkgever je ziek uit dienst melden. Daarbij vraagt de werkgever voor jou een Ziektewet-uitkering aan.

Wordt je contract niet beëindigd, dan is het onderstaande belangrijk om te weten.
    Weet je ook of je uitzendbureau een Eigen Risicodrager is voor de Ziektewet? Dit kun je nakijken in je contract of even navragen bij het uitzendbureau.
    Als het uitzendbureau een Eigen Risicodrager is dan betaalt het uitzendbureau je door tijdens ziekte. Is je werkgever geen Eigen Risicodrager? Dan meldt het uitzendbureau jou ziek bij UWV. Er wordt dan bekeken of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering.

Ben je ziek ten gevolge van zwangerschap? Dan kan jouw werkgever sowieso een Ziektewet-uitkering voor jou aanvragen bij UWV of jouw werkgever nu een Eigen Risicodrager is of niet.

Actuele informatie over de Ziektwet-uitkering vind je hier.

Ik wens je beterschap en hoop dat je snel weer beter bent.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Liefebeess

Liefebeess Actief lid

11 aug 2014
    133
    2
    18
    NULL
    NULL
    Mariël, bedankt voor je antwoord! Wonder boven wonder misselijk af, en nu volop aan het werk weer. Maar dit is wel goed om te weten :)

Bedankt nogmaals,

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan hoor.
    Fijn dat je misselijkheid is verdwenen en je weer aan het werk bent.

Deel Deze Pagina