Berekening Zez

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door brandnew, 6 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brandnew

brandnew Actief lid

28 apr 2017
    128
    96
    28
    Vrouw
    Ik heb een aanvraag gedaan voor de Zez uitkering en heb vandaag de toekenning ontvangen.
    Nu is mij bij de aanvraag gevraagd om mijn winst door te geven over 2016 en 2017.

2016 Was mijn eerste jaar als zelfstandige en heb in dat jaar veel investeringen gedaan in mijn bedrijf om verder te kunnen groeien. Daardoor was mijn winst erg laag.
    2017, mijn tweede jaar heb ik door de investeringen een stuk beter gedraaid en is de winst zeker 4x zo hoog ten opzichte van 2016 en had nog hoger geweest als ik niet vroegtijdig was uitgevallen door een dreigende vroeggeboorte.

Nu is de berekening gedaan op alleen 2016, waardoor ik een heel laag bedrag aan Zez ontvang. Klopt dit? Zo, ja waarom wordt mij dan gevraagd om ook de geschatte winst over 2017 door te geven?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo brandnew,

Wat fijn voor je, dat je uitkering is toegekend!

Nu wil je weten of je ZEZ-uitkering alleen gebaseerd wordt op je winst van 2016 of ook op de geschatte winst van 2017.

De hoogte van de ZEZ-uitkering hangt af van de winst die je hebt gemaakt, of het aantal uren dat je als zelfstandige hebt gewerkt, in het jaar vóór het jaar dat de ZEZ-uitkering wordt uitgekeerd. In jouw geval is dit 2016.
    Heb je niet heel 2016 als zelfstandige gewerkt? Dan kan de ZEZ-uitkering niet berekend worden over de gebruikelijke periode van 1 jaar. In dat geval kunnen wij ook de gegevens van 2017 nodig hebben, om de hoogte van je ZEZ-uitkering te berekenen.

Meer informatie over de berekening van de ZEZ-uitkering, vind je hier.

Ik wens je nog een hele fijne zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Monica
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina