Tijdelijk contract loopt af net na uitgerekende datum

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by dalk, Feb 12, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dalk

dalk Actief lid

Oct 10, 2014
    425
    0
    16
    Hoi hoi,

Ik heb gedurende dit gehele schooljaar een tijdelijk contract in het basisonderwijs. Nu stopt deze benoeming echter op 30 juni. En mijn uitgerekende datum is 28 juni.
    Ik zou graag willen weten hoe dit op financieel gebied zit? Wat kan ik verwachten etc.?

Ik zie graag uw reactie tegemoet.
    Alvast bedankt!!!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Feb 15, 2016
    Last edited: Feb 15, 2016
    Beste Dalk,

Wat rot voor je dat je contract tijdens je zwangerschapsverlof afloopt. Uit je vraag begrijp ik dat je wilt weten wat je in deze situatie kan verwachten.

Als je contract afloopt blijf je gewoon zwangerschaps- en bevallingsverlof ontvangen. In totaal duurt het verlof minimaal 16 weken. Het verlof start als je nog bij de werkgever in dienst bent en kan 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum ingaan. Je bepaalt zelf wanneer je in die periode met verlof gaat. Je werkgever dient het verlof bij het UWV aan te vragen.

De hoogte van de uitkering van het zwangerschapsverlof wordt gebaseerd op het gemiddelde SV-loon wat je verdiende in het jaar voordat je met verlof ging. We berekenen een dagloon door het totale SV-loon te delen door het gemiddeld aantal werkdagen in een jaar. Van het dagloon krijg je 100% uitbetaald tijdens het zwangerschapsverlof. Actuele informatie over de berekening van het dagloon vind je[FONT=&quot] hier.[/FONT]

Je kunt met je werkgever overleggen of UWV de uitkering van het verlof aan de werkgever gaat betalen en jij van je werkgever je loon blijft ontvangen, of dat jij vanaf dag 1 van het verlof de uitkering direct van UWV gaat krijgen. De werkgever moet ook aangeven dat jij per 30 juni uit dienst bent. Vanaf dat moment krijg jij de uitkering sowieso direct van UWV.

Mocht je na je verlof nog geen nieuw werk hebben gevonden, dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Je kunt de aanvraag voor de WW-uitkering op zijn vroegst een maand voor het einde van het verlof indienen via de website www.werk.nl.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je nog een fijne zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,
    Folkert
    [FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]

Share This Page