ouderschapsverlof cao kinderopvang

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Jynn, 24 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jynn

Jynn Fanatiek lid

21 nov 2011
    1.054
    0
    0
    Wellicht heeft iemand het hier al uitgezocht.

Stel dat ik ouderschapsverlof op wil nemen 1 dag in de week. Ik werk 3 dagen per week nu.

Hoe lang kan ik dan maximaal verlof op nemen?
    Mag ik zelf de dag bepalen?
    Mag ik 2x achter elkaar opnemen of moet ik dan eerst weer een tijd 3 dagen werken en hoe lang dan? (Eerst voor mijn zoontje en daarna voor het dan inmiddels geboren kindje)

Is er iemand die wellicht wat antwoorden weet voor de cao kinderopvang?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De hoeveelheid verlof is vastgelegd in de wet, het is 26 maal je wekelijkse contract duur, 26 maal 24 uur = 624 uur verlof wat je per kind mag opnemen. Bij 1 dag verlof in de week kan je 78 weken verlof nemen (1,5 jaar lang)

Het opnemen van je ouderschapsverlof gaat altijd in overleg met je werkgever, het is dus mogelijk dat de door jou gewenste dag niet zou kunnen.

3. Jynn

Jynn Fanatiek lid

21 nov 2011
    1.054
    0
    0
    #3 Jynn, 25 mei 2015
    Laatst bewerkt: 25 mei 2015
    Bedankt hopmarjanneke, ik had ook mondeling van iemand begrepen dat je daarna verlicht bent een periode de oude contact uren weer te gaan werken. Weet je daar wellicht ook wat van?
    Maar goed, ik had ook begrepen dat je zelf de dag mocht kiezen. Ik zou zelf voor de vrijdag willen gaan omdat mijn zoontje straks op school de middag dan vrij is.

Ik weet alleen dat het in januari 2015 veranderd is en dat je meer rechten hebt.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik heb helaas geen kennis van de CAO Kinderopvang, ik kan er wel even naar kijken. De wet is leidend in deze, maar partijen (vakabonden/werkgevers) kunnen aanvullende afspraken maken over het ouderschapsverlof. Het is in principe zo dat er in je CAO vermeld dient te staan of je na afloop van je verlofperiode direct je contract kan aanpassen naar een lager aantal uren. Of dat je inderdaad eerst een bepaalde periode weer je normale contracturen moet werken.

hier vind je de teksten van de CAO Kinderopvang, artikel 7.8 verwijst naar de wettelijke regelingen. Verder wordt er verwezen naar bijlage 3 van diezelfde CAO, maar daar in staat helaas niets over ouderschapsverlof vermeld.

Hier vind je de tekst met de wettelijke regeling.
    Ik zie nu inderdaad ook staan dat je per 1-1-2015 zelf mag bepalen wanneer je je verlof opneemt. Maar dan zou ik het alsnog eerst in overleg willen doen... Het komt anders over wanneer je aangeeft, joh ik wil graag met je overleggen... ik wil graag op die of die dag ouderschapsverlof opnemen, wat zeg je daar van? Past dat, etc. Dan dat je zegt... per datum X werk ik niet op vrijdag, ik neem dan ouderschapsverlof op.

Wat je zou kunnen doen is eens contact opnemen met vakbond, juridisch loket of je rechtsbijstandverzekering over de mogelijkheden.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Oh ja, nog in aanvulling op je vraag in de opening: normaalgesproken kan je het verlof van je tweede/volgende kindje direct aansluitend op het verlof van je eerste/eerdere kindje opnemen.
    Wel moet je dat "aansluitende" verlof dan weer twee maanden voor ingangsdatum aanvragen.

6. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Bij betaald ouderschapsverlof (dan wordt het verlof dus deels doorbetaald door de werkgever) is het vaak zo dat je na het verlof eerst weer een tijd je oude uren moet werken. Dat lijkt me in jouw geval niet aan de orde.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ook bij onbetaald OV kan de eis worden gesteld dat je eerst weer "volledig" moet gaan werken. Oa in CAO detailhandel is dat zo (mijn zusje werkt onder deze CAO, vandaar dat ik dat weet)

8. Jynn

Jynn Fanatiek lid

21 nov 2011
    1.054
    0
    0
    Bedankt voor alle reacties! Ik ga vanavond alles doorlezen.
    Mijn werkgever is helaas niet de makkelijkste en speelt graag spelletjes. Ik zou zelf graag gewoon een dag minder gaan werken op contact. Maar er bestaat de kans dat dat hun niet goed uit komt. Dus misschien dat ik aan ga geven dat ik graag ouderschapsverlof op wil nemen na mijn verlof, maar dat ik ook best in contacturen van 27 naar 18 wil. Dan zien ze het wellicht nog als hun eigen keuze. Ik heb gemerkt dat ze daar dan eerder voor gaan. Stel dat ze dat niet doen moet ik wel weten hoelang ik bijvoorbeeld na ouderschapsverlof mijn eigen uren weer moet werken voor ik het volgende in mag laten gaan. En hoeveel rechten ik heb om mijn eigen dag uit te kiezen. Maar goed, ik ga vanavond na mijn werk alle linkjes openen en lezen. Super bedankt!

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Je mag het vervolg-verlof dus voor je tweede kindje direct aansluitend in laten gaan op het eerdere verlof. Dus daarvoor heb je geen wachttijd. Wel moet je er voor zorgen dat je het "op tijd" aanvraagt. Dus wanneer je eerste verlof eindigt op bijv 1-5-2017, dan dient je vervolg verzoek voor 1-3-2017 bij je werkgever te liggen.

Enne... OV is een recht hè! Je werkgever kan het niet zo maar weigeren, alleen maar bij zwaarwegende bedrijfsbelangen (voortbestaan bedrijf bijv) Ik zou niet eerst de keuze bij hen neerleggen of je je contract naar beneden bijstelt dan wel OV. Bij OV gelden nl nog een aantal andere punten die je "weggeeft" bij contract verandering. (evt doorbetaalde pensioenobouw over je OV {dient ook in CAO te zijn geregeld}, ZW/WW/WAZO over je OV uren, garantie om na je verlof terug te kunnen naar je oorspronkelijke uren)

10. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Ik lees vol interesse mee, er is mij echter nog 1 ding onduidelijk.
    Mag mijn werkgever de gevraagde dag OV (ik werk nu fulltime, en wil de vrijdag als OV op gaan nemen straks) weigeren? Ik begreep dat hier in de regels van 2015 iets in veranderd is, aangezien mijn collega’s die vorig jaar OV aanvroegen uitgingen van een ‘voorkeursdag’en de werkgever deze dag mocht weigeren en een andere dag voor mocht stellen.
    Is hier daadwerkelijk iets in veranderd?

11. Jynn

Jynn Fanatiek lid

21 nov 2011
    1.054
    0
    0
    Wat ik begrijp mogen ze die weigeren maar kun jij het dan bij de rechter voorleggen.

Ik zou zelf liever niet na 3 jaar terug gaan naar 3 dagen, aangezien het nu rustig is op sommige dagen wil ik toch proberen om in eerste instantie mijn contract naar 2 dagen te krijgen.

12. p1982

p1982 Niet meer actief

werkgever mag de dag weigeren die je ouderschapsverlof op wilt nemen als het in het belang van het werk is

je krijgt vanaf 2015 geen ouderschapsverlofkorting meer

13. Keep

Keep Lid

5 mei 2014
    61
    0
    6
    In het kdv mag je je voorkeursdag aangeven welke je vrij zou willen. Ik neem aan dat je een uren contract hebt dat op een week is gebaseerd, niet op bepaalde dagen. In overleg met je werkgever kan je bekijken welke werkdagen het zullen gaan worden. Zij zullen ongetwijfeld kijken naar de leidster-kindratio, vanuit het bedrijf zullen zij bekijken welke dagen hun het beste uitkomt.
    Zolang jij niet vaste dagen op contract hebt (bijv: vastgesteld ma,di,woe) kan de werkgever ten alle tijden jouw werkdag wijzigen. Dat wil zeggen dat ze zelfs jouw uren (bijv 27uur) kunnen verdelen over 5 dagen.

Deel Deze Pagina