Hallo, Ik werd door een vriendin op dit forum gewezen, omdat ik er zelf niet meer uit kom. Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vragen, indien ik aanvullende informatie moet geven hoor ik het graag! De situatie: - Uitzendkracht in fase B met tijdelijk contract tot 31 mei 2013 - Uitzendbureau is aangesloten bij de ABU CAO. - Geplande ingangsdatum verlof is 1 juni 2013 - Na mijn verlof kan ik niet meer terugkomen bij de opdrachtgever en ben ik dus werkloos. - Momenteel 20 weken zwanger en rugklachten, waarschijnlijk zwangerschapsgerelateerd (bekken). - Er staat een afspraak met een fysiotherapeut, ben nog niet naar de huisarts geweest. Mijn vragen: 1. Als blijkt dat de klachten inderdaad zwangerschapsgerelateerd zijn, en ik zittend werk moet vermijden dan moet ik me ziekmelden. Als ik dit voor de 24e week zwangerschap doe, wat krijg ik dan uitbetaald (hoeveel % en gebaseerd op welke tijdsperiode) en van wie (UWV/uitzendbureau)? 2. Idem, maar dan vanaf de 24e week zwangerschap? 3. De ziektewet gaat (neem ik aan) dan automatisch over in zwangerschaps- en bevallingsverlof? 4. Indien ik daarna nog steeds arbeidsongeschikt ben, wat (welk percentage waarvan) krijg ik dan betaald? 5. Indien ik na het verlof niet meer arbeidsongeschikt ben, maar wel werkloos, krijg ik dan vanzelf WW? Of moet ik deze aanvragen een maand voor mijn verlof afloopt? 6. Ik heb in het verleden al WW ontvangen. Mijn WW-recht was toen 'op'. Daarna ben ik weer aan de slag gegaan, tot nu toe (anderhalf jaar) en heb ik dus weer WW-rechten opgebouwd. Totale arbeidsverleden is 7 jaar. Hoelang heb ik recht op WW? Hopelijk kunnen jullie wat helderheid scheppen hierin! Bij voorbaat dank!
Beste Amsterdam86, Bedankt voor je duidelijke vragen, hierbij de antwoorden: 1. Als je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap, betaalt UWV de ziektewetuitkering (ZW). Deze uitkering is in dat geval 100% van het dagloon. Het dagloon voor de ZW is het gemiddelde SV-loon van de laatste 12 maanden voordat je ziek werd. Het SV-loon is het deel van je loon waarover socialeverzekeringspremies zijn afgedragen. Aan wie UWV de uitkering betaalt, overleg je met je werkgever. Soms betaalt UWV aan de werkgever, die het verrekent met je loon. Als de werkgever dit niet wil, betaalt UWV direct aan jou. 2. Het moment van ziekmelding is niet van invloed op de berekening 3. Je aanname dat de ziektewet automatisch overgaat in het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) is onjuist. Je ziektewetuitkering stopt wel automatisch 6 weken voor je uitgerekende datum, omdat je dan recht op WAZO hebt. WAZO moet echter wel apart worden aangevraagd. Als je werkgever het niet voor je aanvraagt, neem je zelf 8 weken voor de uitgerekende datum contact op met UWV Telefoon (0900 9294). 4. Ben je na de WAZO nog niet in staat om te werken? Dan meld je je op de eerste dag na het verlof ziek bij UWV, op voornoemd telefoonnummer. Je krijgt dan een ZW. Hoe hoog deze is, hangt af van je klachten. Zijn deze het gevolg van zwangerschap of bevalling? Dan is de uitkering 100% van het ZW-dagloon. Ben je wel ziek, maar niet door zwangerschap of bevalling? Dan is de uitkering 70% van het ZW-dagloon. 5. Nee, je krijgt niet vanzelf WW. UWV weet immers niet of je tijdens het verlof een ander dienstverband hebt gevonden, of na het verlof beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Je vraagt dus zelf WW aan. Dat kan op zn vroegst 1 maand voordat het verlof is afgelopen. Aanvragen gaat digitaal via www.werk.nl, waar je je ook moet inschrijven als werkzoekende. 6. Hoe lang je recht op WW hebt, hangt niet alleen af van je totale arbeidsverleden. Alleen als je aan de jareneis voldoet, heb je recht op een verlengde WW-uitkering op basis van je arbeidsverleden. De jareneis houdt in dat je voldoende hebt gewerkt in minimaal 4 van de 5 jaren voordat je werkloos werd. Op onze website vind je actuele informatie over ZW, WAZO en WW. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank voor het snelle en complete antwoord. Ik heb nog een vraag: Contract eindigt per 31-5-2013, zwangerschapsverlof wil ik in laten gaan per 1-6-2013. Vijf weken voor de uitgerekende datum van 7-7-2013. 1. Indien ik bij het aflopen van contract in de ZW zit, moet ik dan zelf de WAZO aanvragen of doet de werkgever (uitzendbureau) dat? 2. Indien ik bij het aflopen van contract niet in de ZW zit, moet ik dan zelf de WAZO aanvragen of doet de werkgever dat? 3. Indien ik in de Ziektewet zit wegens zwangerschapsgerelateerde ziekteverschijnselen moet ik volgens mij het verlof 6 weken voor de uitgerekende datum in laten gaan. Een week eerder dus dan gepland: 25-5-2013. Dan ben ik waarschijnlijk nog in dienst bij het uitzendbureau. Moet het uitzendbureau dan de WAZO-aanvraag voor mij doen, ook al zit ik in de ZW? Groet! Amsterdam86
Beste Amsterdam86, In aanvulling op de antwoorden van Robert en je extra vragen kan ik je het volgende meedelen: 1. Het moment waarop de werkgever de WAZO kan aanvragen is maximaal 4 en minimaal 2 weken voor de ingangsdatum van je verlof. Op dat moment ben je nog in dienst van het uitzendbureau en dit hoef je dus niet zelf te doen. 2. Of je nu wel of niet ziek bent bij het aflopen van je contract heeft geen invloed op het moment waarop je werkgever de WAZO voor je kan aanvragen. Het moment waarop de WAZO kan worden aangevraagd ben je in dienst van het uitzendbureau. Voor zowel vraag 1 als 2 geldt, dat het uitzendbureau voor jou de WAZO aanvraagt. 3. Wanneer je ziek bent, móet je 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof. Het maakt dus niet uit of je nu ziek bent ten gevolge van je zwangerschap of andere klachten hebt. De berekening van de ingangsdatum van je verlof is: uitgerekende datum + 1 dag minus 6 weken. In jouw geval ga je met ingang van 27-05-2013 met zwangerschapsverlof. Omdat je vanaf dat moment officieel nog een paar dagen in dienst bent van je werkgever, zou je met je werkgever kunnen overleggen om de WAZO rechtstreeks door UWV naar jou toe te laten overmaken. Je werkgever meldt het einde van het dienstverband op het aanvraagformulier van de WAZO. Gaat je werkgever akkoord dat het geld rechtstreeks naar jou wordt overgemaakt? Ook dit geeft het uitzendbureau door op het aanvraagformulier van de WAZO. Actuele informatie over het aanvragen van de WAZO vind je hier. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare