WW en zwanger zijn...

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Pilsie, 30 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pilsie

Pilsie Nieuw lid

16 nov 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Ik zit sinds een maand ongeveer in de WW en hiervoor heb ik fulltime job gehad. Ik krijg dus WW 70% over mijn fulltime salaris.
    Sinds ik in de WW zit weet ik ook dat ik zwanger ben en uitgerekend ben in juli 2012. Super leuk natuurlijk, alleen heb ik wel een vraag mbt nieuw werk.
    Nu ik weet dat ik zwanger ben, wil ik graag solliciteren naar een parttime job om na mijn zwangerschapsverlof er hopelijk mee door te gaan. Ik wil hierover ook open en eerlijk zijn tegenover mijn eventuele nieuwe werkgever.

Nu is alleen mijn vraag, wanneer ik nieuw werk aanneem of tijdelijk werk en dit is parttime, hoe zit het dan met de hoogte van mijn zwangerschapsuitkering van juni t/m septemer 2012?? Krijg ik dan 100% van mijn parttime job, of kan ik dit ook aanvullen met mijn WW van mijn eerdere fulltime job, waardoor mijn zwangerschapsuitkering 100% bedraagt van mijn fulltime job??

Lastige vraag denk ik maar wel erg belangrijk voor me!
    Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen?

Groetjes,

Pilsie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pilsie,

In de situatie die je beschrijft, heb je recht op verschillende uitkeringen. Voor het overzicht zal ik ze apart behandelen.

Werken naast de WW
    Als je vanuit de WW parttime gaat werken, geef je dit met een wijzigingsformulier door aan de WW-afdeling. Het aantal uren dat je gaat werken wordt dan gekort op het aantal uren van je WW.

- Houd je per week minder dan 5 uren over? Dan stopt je WW. Gebeurt dit meer dan 10 weken voor de (vermoedelijke) bevallingsdatum? Dan heb je geen recht op zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) vanuit de WW. Gebeurt dit binnen 10 weken voor de (vermoedelijke) bevallingsdatum? Dan heb je wel recht op WAZO vanuit de WW.

- Houd je per week meer dan 5 uren WW over? En ben je voor die uren wel beschikbaar voor werk? Dan krijg je nog aanvulling vanuit de WW. Je hebt dan zowel een WW-uitkering als een dienstverband. Op basis van beide heb je recht op WAZO.

WAZO vanuit de WW
    8 weken voor je bent uitgerekend kun je vanuit de WW een WAZO aanvragen. Dat kun je doen via UWV Telefoon (0900 – 9294). Je WW-uitkering wordt dan gedurende de 16 weken van het verlof beëindigd. Na afloop van het verlof kun je een voortzetting van de WW aanvragen.

WAZO vanuit een dienstverband
    Daarnaast geef je ook aan je werkgever door wanneer je met verlof wilt. Je werkgever vraagt een WAZO aan op basis van je dienstverband. Tijdens de 16 weken van het verlof betaalt UWV je salaris. Meestal merk je hier niets van omdat wij aan je werkgever betalen, en gewoon loon krijgt. Wil je de uitkering liever zelf ontvangen? Dan moet je werkgever dit op de aanvraag vermelden.

Hoogte van de WAZO
    Hoe hoog je WAZO wordt, hangt af van het loon dat je in een nieuw dienstverband gaat verdienen. Beide WAZO-uitkeringen zijn 100% van het laatste SV-loon voorafgaand aan het verlof, van de WW en je werkgever. Omdat de WW-uitkering lager is, wordt deze omgerekend van 70% naar 100%.

Op onze website vind je actuele informatie over de WW en de WAZO.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina