Geachte UWV'er, Sinds juni zit ik vanwege het faillissement van mijn werkgever in de WW. Ik ben uitgerekend eind februari 2012. Nu heb ik een aantal vragen mbt mijn zwangerschapsverlof-uitkering. 1) je krijgt toch gewoon zwangerschapsverlof? Dus dan staat je WWbetaling tijdelijk stil. 2) ik heb nu natuurlijk 70% van mijn laatste salaris. Krijg ik dat bedrag dadelijk uitgekeerd, of mijn volledige salaris wat ik bij mijn werkgever verdiende? 3) als ik nu een baan krijg (wat onwaarschijnlijk lijkt, maar toch mag ik vrijdag ergens op gesprek komen) waar ik minder uren maak en dus ook minder verdien dan mij laatste salaris. Wat voor gevolgen heeft dit voor mijn zwangershapsuitkering die half tot eind januari in zou gaan? Alvast bedankt voor de antwoorden Jacky
Beste Jacky78, 1) Je hebt vanuit de WW inderdaad recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Het verlof kan 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum ingaan. Afhankelijk van de ingangsdatum eindigt het 10 tot 12 weken na de bevalling. Op het moment dat je WAZO ingaat, stopt je WW automatisch. Als je na afloop van het verlof nog werkloos bent kun je een voortzetting van je WW aanvragen. Het resterend deel van je WW-uitkering wordt dan weer geactiveerd. 2) De WAZO is 100% van het laatste SV-loon voor het verlof. Omdat je in die periode WW had, wordt de WW omgerekend naar 100%. 3) Als je minder uren gaat werken dan voorheen, heb je misschien nog recht op een gedeeltelijke WW. Dat hangt echter af van het aantal uren dat je voorheen werkte (waarvoor je WW krijgt) en het aantal uren dat je straks gaat werken. Blijf je meer dan 5 uren per week werkloos? En blijf je voor die uren ook beschikbaar? Dan houd je recht op gedeeltelijke WW. In dat geval kun je zowel op basis van de (gedeeltelijke) WW als op basis van het werk een WAZO aanvragen. Op onze website vind je actuele informatie over werken vanuit de WW en over de WAZO. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare