Hoi, Ik vraag me het volgende af: Ik werk als invalkracht in de zorg. Nu heb ik begrepen dat je uitkering tijdens je verlof gebaseerd wordt op de laatste 4 weken werken voor dat verlof. Maar wat betekent dat nu voor mij? Ik ben 25 september uitgerekend en wil graag 6 weken van te voren met verlof. Dat zou dan dus ergens begin augustus zijn. Ik krijg altijd rond de 25e van de maand mijn loon, maar dat is dan van de maand ervoor. Dus eind juli krijg ik het loon van mijn uren van juni zeg maar. Wordt het dan gebaseerd op wat ik heb gewerkt in juni of toch juli (maar dat betalen ze me dus pas uit rond 25 augustus)? En tellen uitbetaalde vakantieuren daar ook in mee als ik die in die maand heb ingepland? Ik kom er maar niet helemaal uit zelf... Alvast dank voor het antwoord.
Beste Nijntje11, Je vermoedelijke bevallingsdatum is 25-09-12. Je wilt 6 weken van te voren met verlof. Dit betekent dat je verlof ingaat op 15-08-2012. UWV gebruikt dan de laatste volledige loonperiode hiervoor om de hoogte van je verlof te berekenen. Krijg je per maand betaald? Dan gaat het bij jou om de betaling van juli 2012. Krijg je per 4 weken? Dan nemen we de laatste volledige 4 weken periode. Het gaat dan om de betaling die je ontvangt dus niet wanneer je die uren hebt gewerkt. Het extra laten uitbetalen van vakantie-uren heeft daar geen invloed op. Valt je uitkering lager uit door verlof in deze periode? Dan kijkt UWV naar de laatste volledige periode ervoor. Actuele informatie over de hoogte van je zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare