goedenavond, ik ben pas afgestudeerd voor en MBO4 opleiding. maar ik ben op dit moment 10 weken zwanger. dit kwam geheel onverwachts. nu ben ik druk aan het solliciteren in ieder geval dat ik inkomen heb tot ik niet meer kan werken. helaas word ik afgewezen overal. ik meld wel dat ik zwanger ben. hier zijn meningen over verdeeld of ik het wel moet vermelden of niet. toch heb ik er voor gekozen om het te vermelden. dit in verband met zwaar tillen of bepaalde schoonmaakmiddelen. ik heb wel een uitkering aangevraagd voor de zekerheid. bij mij in de gemeente gaat hier vier weken overheen. ik heb wel vermeld dat ik zwanger ben, maar toch moet ik blijven solliciteren. het liefste wil ik gewoon werken want ik kan niet stilzitten. zou ik als zwangere wel recht hebben op een uitkering ?
Hallo dilaaaaar, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je vraagt je nu af of je recht hebt op een uitkering. Ik begrijp dat je al een Bijstandsuitkering hebt aangevraagd bij jouw gemeente.Ben je jonger dan 27 jaar dan zal je een zoektermijn hebben van vier weken, waarin je zoveel mogelijk moet solliciteren. Of je daarna recht hebt op een uitkering bepaalt de gemeente. Hier vind je de voorwaarden voor een bijstandsuitkering. Een zwangerschaps- en bevallingsuitkering van UWV kun je ontvangen als je, voor dat je verlof ingaat, een werkgever hebt of een WW-uitkering van UWV. Ik wens je snel een leuke baan! Met vriendelijke groet, Petra UWV WebcareTeam
Bedankt voor uw antwoord. Dan heb ik nog een vraag. Ik ben op het moment elke dag bij mijn vriend. Ik sta niet in deze gemeente ingeschreven. Wel wil ik hier werk vinden. Kan ik gewoon bij mijn eigen gemeente blijven ingeschreven staan en hier werk zoeken ? Het inschrijven hier kan door bepaalde omstandigheden nog niet.
Hai dilaaaaar, Wat goed dat je druk bezig bent om werk te vinden. Je wilt graag weten of je dat ook buiten je gemeente waar je ingeschreven staat, mag doen. De gemeente is de behandelaar van je aanvraag van je uitkering. Hoe de gemeente omgaat met jouw situatie, kun je het best met hen bespreken. UWV is hierin geen partij. Ik wens je een mooie toekomst! Met vriendelijke groet, Petra UWV WebcareTeam