Hallo, ik wrek in de kinderopvang. Wist in juni al dat mn contract niet verlengt gaat worden in januarie. Ben aan het solliciteren geslagen, maar nooit resultaat gehad. Tot nu. Hoor vandaag of ik een ochtend mee mag lopen. En zal daarna daar wel de melding maken dat ik zwanger ben. Nu het volgende: Ik heb gister een gesprek gehad met mijn huidige manager. Er komen wss nog wel een uur of 15 vrij en daar zou dan een oproepkracht voor ingezet worden, maar zij ziet dat liever ingevuld worden door mij. Maar dan ga ik 5 uur minder werken en om een beetje rond te kunnen komen heb toch wel 20 uur nodig. Is het mogelijk om voor die resterende 5 uur dan ww te krijgen?
Beste Nyncke, Om in aanmerking te komen voor WW moet je in de 36 weken voordat je WW aanvraagt ten minste 26 weken hebben gewerkt. Daarnaast moet je een minimaal aantal arbeidsuren verliezen: - Werkte je in de 26 weken voordat je minder ging werken gemiddeld 10 of meer uren per week? Dan moet je minstens 5 uren per week verliezen. - Werkte je in deze periode gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan moet je minstens 50% van die uren verliezen. Voor de uren dat je werkloos wordt moet je wel beschikbaar zijn voor werk moet je ook solliciteren. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dus dat kan ook als ik een ander contract krijg?? Dus bijv 15 uur op contract en dan voor die 5 uur ww. Dan nog een vraag: Ik zou in principe 6 jan mn laatste werkdag hebben, dus zou ik vanaf 6 dec mn ww aan kunnen vragen. Nu is het dus zo dat mn leidinggevende aan het kijken is hoeveel uur ik mss toch nog kan blijven, is het dan verstandig toch alvast ww aan te vragen. Ze weet nl nog niet wanneer het definitief is dat ze me uren kan geven
Beste Nyncke, Ja, ook als je een ander contract bij dezelfde werkgever krijgt, kun je WW aanvragen als je gedeeltelijk werkloos wordt. Als je een nieuw contract op oproepbasis krijgt, geef je met een wijzigingsformulier door dat je wisselende uren gaat werken. Je krijgt dan voortaan iedere 4 weken een inkomstenformulier waarop je kunt aangeven hoeveel uren je hebt gewerkt. Na ontvangst van dit formulier betaalt UWV je uitkering. Beide formulieren kun je digitaal versturen via MijnUWV. Als je op 6 januari voor het laatst werkt, is 9 januari je eerste WW-dag. Vier weken voor die datum, dus op 12 december, kun je de WW aanvragen. Dat kan via de website van het Werkbedrijf. Daar kun je je ook inschrijven als werkzoekende. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare