Beste dames en heren van het UWV Ik moet het rustiger aan gaan doen van de verloskundige, een stuk rustiger aan. Ik moest een afspraak gaan maken met de arbo arts om te bespreken wat in mijn situatie de beste opties zijn. Ik heb dat op mijn werk doorgegeven en gevraagd om het telefoonnummer van de arbo arts zodat ik met hem/haar een afspraak kan maken.(ik weet niet eens welke arbo we hebben, ben nooit ziek) ben hier dus al bijna een week mee bezig Vandaag krijg ik te horen dat ik mezelf maar ziek moet melden bij het uwv want de arbodienst doet dit niet? Ik moet dus zelf maar iets zien te regelen. Al met al ben ik doodop mijn klachten worden alleen maar erger en ik ben bang dat ik straks helemaal thuis kom te zitten. Kunnen jullie mij op weg helpen?
Beste Laatbloeier, Wat vervelend dat je werkgever en de arbodienst niet meewerken. Het is daarom wel belangrijk om te weten wat je rechten en plichten zijn. Je moet je gewoon ziekmelden bij je werkgever. Je werkgever moet tijdens ziekte je loon doorbetalen, maar kan daar in geval van zwangerschapsklachten een ziektewet-uitkering voor aanvragen. Het stappenplan voor de re-integratieverplichtingen bij ziekte vind je hier. Op onze website vind je actuele informatie over de ziekmelding voor jou als werknemer en voor je werkgever. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dus ik meld me gewoon ziek, mijn baas moet mij dan bij onze arbodienst ziekmelden, of rechtstreeks bij jullie? En kan ik me dan meteen voor halve dagen ziekmelden of moet ik me voor hele dagen ziekmelden en dan een oproep afwachten? In ieder geval alvast bedankt voor uw antwoord, ik ga dit bij mijn baas wegleggen en dan mag die uitzoeken hoe of wat. Mocht het nu zo zijn dat ze mij weigert ziek te melden, kan ik dit dan alsnog zelf bij jullie doen? Nu kost het me mijn vakantiedagen omdat ik hele dagen werken niet meer red, en dat kan de bedoeling toch niet zijn
Beste Laatbloeier, Je hebt naar aanleiding van het antwoord van Robert nog aanvullende vragen. - Dus ik meld me gewoon ziek, mijn baas moet mij dan bij onze arbodienst ziekmelden, of rechtstreeks bij jullie? Je meldt je ziek bij je werkgever. Deze kan dan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen. - En kan ik me dan meteen voor halve dagen ziekmelden of moet ik me voor hele dagen ziekmelden en dan een oproep afwachten? Je kunt je ook gedeeltelijk ziekmelden bij je werkgever. - Mocht het nu zo zijn dat ze mij weigert ziek te melden, kan ik dit dan alsnog zelf bij jullie doen? Je werkgever betaald bij ziekte je salaris door. Voor jou maakt het dus niet uit of je werkgever ervoor kiest dit niet aan te vragen. Wil je toch ziekmelden bij UWV? Neem dan contact op met UWV telefoon 0900-9294. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare