Ziektewet en gedeeltelijk weer gaan werken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Noelle85, 25 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.796
    496
    83
    Hallo,

Ik vroeg mij af hoe het zit, als je in de ziektewet zit (zonder werkgever), maar weer gedeeltelijk aan het werk wilt.

Ik ben tijdens de zwangerschap in de ziektewet terecht gekomen, wegens klachten van de zwangerschap. Ook na mijn bevalling was het nog niet mogelijk om weer aan het werk te gaan. Ik werkte voorheen, 30 uur per week, in de detailhandel. Nu weet ik dat dit niet langer meer haalbaar is, door rugklachten die niet meer weg zullen gaan. Maar wat als ik parttime weer aan het werk wil gaan, zo rond de 12 uur, hoe zit het dan met mijn uitkering? Krijg ik dan aanvullend tot ik weer op de hoogte zit van mijn huidige uitkering?

En hoewel ik ziek ben gemeld op 30 uur per week, krijg ik een uitkering voor 15 uur per week. Ik was namelijk net een week aan de slag bij een nieuwe werkgever voor 15 uur, toen ik ziek werd. Maar de beoordeling is gebaseerd op 30 uur, omdat de bedrijfsarts het belachelijk vond om het op die ene week te baseren, nadat ik de twee jaar daarvoor altijd 30-38 uur heb gewerkt.

Ik hoor het graag!

Groetjes,
    Noelle

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Noelle,

Je vraagt hoe het zit met je Ziektewet-uitkering als je gedeeltelijk gaat werken.

De inkomsten die je met het werken gaat verdienen worden (gedeeltelijk) gekort op je Ziektewet-uitkering. Krijg je 100% van je dagloon betaald? Dan wordt ook dat percentage van je inkomsten op de uitkering gekort.

Ontvang je 70% van je dagloon? Dan wordt 70% van je inkomsten op de Ziektewet-uitkering gekort. Je kunt in deze situatie zelf een proefberekening maken met de rekenhulp op uwv.nl.

De verzekeringsarts bepaalt of de werkhervatting wordt vergeleken met de 15 uur waarvoor je uitkering ontvangt of de 30 uur die je eerder altijd werkte.

Actuele informatie over re-integratie tijdens ziekte vind je hier.

Ik wens je veel succes bij het vinden van passend werk.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina