Hallo, Ik heb net mijn ww aangevraagd, want mijn contract loop 31-10-2014 af. Nu ben ik 09-02-15 uitgerekend van ons tweede kindje. Mijn vraag is waar wordt de zwangerschapsuitkering op berekend. Ik dacht dat ik 100 % kreeg in mijn zwangerschapsuitkering. Maar ik hoe daar bij kom weet ik zo niet. Bedankt alvast! Groetjes Kikker
Beste Kikker, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat rot dat je voor die tijd je baan verliest. Je wilt graag weten hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering berekend wordt. In jouw situatie word je eerst werkloos. Je zult voor het zwangerschapsverlof waarschijnlijk eerst een WW-uitkering ontvangen. De hoogte van je WW is een gemiddelde over een periode van twaalf kalendermaanden. De voorafgaande maand of vier weken (ligt er aan of je werkgever per maand, week of vier weken betaalt) telt daarbij niet mee. Heb je korter bij je werkgever gewerkt? Dan wordt het gemiddelde berekend over de periode die je wel in dienst was. De WW-uitkering betaalt de eerste twee maanden 75% en vanaf de derde maand 70%. Ga je vanuit de WW met zwangerschapsverlof? Dan wordt de hoogte van de WW overgenomen. De zwangerschapsuitkering is echter 100% van het gemiddelde salaris bij je werkgever. Hierdoor zal de zwangerschapsuitkering hoger zijn dan de WW. Heb je tegen die tijd een nieuwe werkgever? De hoogte van de uitkering wordt op dezelfde manier berekend als bij de WW: het gemiddelde van je salaris. Het uitkeringspercentage is 100%. Actuele informatie over de berekening van je zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare