ww loopt af en zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by zwendel, Sep 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zwendel

zwendel Niet meer actief

Ik heb even en vraagje. Ik heb op dit moment een ww uitkering die 23 december afloopt. Ik ben op dit moment zwanger en toch hard op zoek naar werk maar merk dat dit niet meevalt als je zwanger bent. Ik heb al een aardig buikje. Nu ben ik uitgerekend in maart 2013 maar mijn ww loopt dus af in december 2012. wat als ik dan nog geen werk heb gevonden?? heb ik dan wel recht op een zwangerschapsverlof?? of bijstand oid. Ik doe echt mijn best maar zodra ze zien dat je zwanger bent dan weet je eigenlijk al genoeg.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Zwendel,

Je hebt recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) als je een dienstverband of een UWV-uitkering (ZW, WW of WIA-LGU) hebt. Of als je dit had in de 10 weken voor je uitgerekende bevallingsdatum.

Of dit voor jou geldt, kan ik op basis van de informatie in je vraag niet beoordelen. Dat hangt namelijk af van je exacte uitgerekende datum. Als je voor 3 maart uitgerekend bent, valt dat nog net binnen de tienwekengrens. Ben je later uitgerekend dan helaas niet.

Als je echter voor de einddatum van je WW-recht nog een aantal weken zou werken, dan wordt de einddatum van je WW verlengd. In dat geval zou je alsnog in aanmerking komen voor WAZO.

Of je recht op bijstand hebt, hangt mede af van je gezinsinkomen. Ik raad je aan om bij je gemeente te informeren of je hiervoor in aanmerking komt.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page