Hallo, Ik heb een vraag waar ik, hoewel redelijk juridisch onderlegd, niet helemaal uit kom. Ik heb namelijk een contract voor bepaalde tijd. Ik werkte altijd 36 uur maar sinds 1 oktober 2011 heb ik ouderschapsverlof voor 8 uur. ik werk dus nog 28 uur. Nu ben ik zwanger en ga ik half december 2012 met zwangerschapsverlof. Waarschijnlijk zal dit verlof duren tot half april 2013. Ik wil mijn ouderschapsverlof dan onderbreken voor deze periode. Na mijn verlof wil ik graag de ouderschapsverlof voortzetten tot 1 augustus 2013. Per 1 augustus 2013 werk ik weer volledig. Wanneer ik per 1 april 2014 werkloos wordt, hoe zit dit dan met de hoogte van mijn uitkering? Heeft het ouderschapsverlof dan invloed op de hoogte van de WW-uitkering? Welk nadeel zou ik dan ondervinden tenopzichte van als ik gewoon mijn ouderschapverlof stop zou zetten voor mijn zwangerschapsverlof, dus per half december 2012? Ik hoop dat u mijn hiermee kunt helpen want ik heb al heel veel verschillende antwoorden gekregen en niemand lijkt het precies te weten.
Beste Dewi, Je wilt graag weten welke invloed het ouderschapsverlof op een eventuele WW-uitkering zal hebben. UWV berekent de hoogte van een WW-uitkering over je Sociale Verzekeringsloon van één jaar voor je eerste werkloosheidsdag. Periodes van ziekte worden hierbij uitgesloten. UWV neemt dan een gelijkwaardige periode voor de ziekte. De uren die je ouderschapsverlof hebt genoten tellen mee als gewerkte uren. Heb je in totaal langer dan 78 weken ouderschapsverlof genoten? Dan wordt er alleen voor een periode van 78 weken ouderschapsverlofuren meegeteld. Van de weken die je meer hebt genoten worden de inkomsten die je daadwerkelijk hebt verdiend gebruikt voor de berekening. Welk nadeel zou ik dan ondervinden tenopzichte van als ik gewoon mijn ouderschapverlof stop zou zetten voor mijn zwangerschapsverlof, dus per half december 2012? Maximaal 78 weken ouderschapsverlof en de periode dat je met zwangerschapsverlof hebben geen negatief effect op de hoogte van de uitkering. Ben je langer dan 78 weken met ouderschapsverlof geweest dan kan dit een verlagend effect op de uitkering hebben. Actuele informatie over de hoogte van een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
bedankt voor het antwoord. Mijn vraag is echter wat specifieker. als u de perioden bekijkt, welke perioden worden dan wel meegenomen voor de berekening van de hoogte van de uitkering? Klopt het zoals ik het nu lees dat de 2 perioden van ouderschapsverlof als 1 periode wordt gerekend en deze in mijn geval tesamen niet langer is dan 78 weken? en dat wazo los van die 78 weken ook nog eens wordt voorverlengd? Ik heb mensen mij namelijk laten vertellen dat er in totaal (in mijn geval ouderschapsverlof én wazo) 78 weken voorverlengd mag worden. In mijn geval zou dat betekenen dat de hele periode voor 1 augstus 2013 zou worden voorverlengd met 78 weken waardoor ik nog steeds in mijn ouderschapsverlof uit zou komen voor de berekening van de hoogte van de uitkering. Ik dacht zelf zo dat wanneer ik niet zwanger zou zijn, ik zonder consequenties ouderschapsverlof kon opnemen van 1 oktober 2011 tot 1 april 2013. Omdat ik nu het ouderschapsverlof onderbreek met de wazo ga ik ervan uit dat ik wanneer ik terugkom van verlof, ik de ouderschapsverlofperiode die ik normaal zou opnemen van half december tot 1 april, nu op kan nemen van half april tot 1 augustus 2013, zonder dat de hoogte van mijn uitkering minder wordt. Wie heeft er gelijk?
Beste Dewi, Je krijgt een WW-uitkering voor het aantal uren dat je werkloos wordt. Hiertoe berekenen we het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste 26 weken voorafgaand aan je WW. Zoals hierboven al door Ella beschreven, wordt deze periode voorverlengd met maximaal 78 weken ouderschapsverlof. Had je bijvoorbeeld 91 (78 + 13) weken ouderschapsverlof, dan heeft datgene wat boven de 78 weken komt een verlagend effect op de WW. We nemen dan het >78 gedeelte mee in de berekening van het gemiddelde over 26 weken. In dat geval dus 13 gewerkte weken tijdens het verlof (28 uren) en 13 volledig gewerkte weken (36 uren). Je zou op basis van dit voorbeeld een WW-uitkering krijgen voor 32 uren. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, Ik weet dat mijn GAA in mijn geval gewoon 36 is omdat ik de laatste 8 maanden volledig werk. Maar hoe zit het met het dagloon? Mijn referteperiode zou zijn april 2013 tot 1 april 2014. Hierin valt een stuk ouderschapsverlof en een stuk wazo. Als je dan in totaal 78 weken terug zou gaan, dan zou ik uitkomen in februari 2012 maar toen had ik ook al ouderschapsverlof. Of wordt er voor die ouderschapsverlof 78 weken gerekend (daar zit ik dan onder met mijn 2 perioden in totaal) en wordt de wazo onafhankelijk van die 78 weken ook nog eens opgeschoven, zodat in totaal bij mij 78+16 weken opgeschoven wordt? Of wordt die wazo wel meegenomen voor berekening van het dagloon omdat ik daar gewoon mijn volledige loon krijg? Of zijn die 78 weken helemaal niet van belang voor het dagloon maar alleen voor het GAA?
Beste Dewi, Voor de vaststelling van het dagloon wordt in principe uitgegaan van het genoten SV-loon in de loonaangiftetijdvakken gelegen in de referteperiode (12 maanden voorafgaand aan je werkloosheid). Het totale bedrag aan SV-loon is in jouw geval lager omdat er in een deel van de referteperiode minder loon is genoten door gedeeltelijk ouderschapsverlof. Om dit dagloonverlagende effect te voorkomen is een regeling getroffen in het Besluit dagloonregels werknemersverzekeringen (Artikel 4). Op grond hiervan wordt bij de dagloonvaststelling geen rekening gehouden met het feitelijk genoten SV-loon in de aangiftetijdvakken waarin sprake was van het verlof, maar van een vervangend bedrag aan SV-loon. Het bedrag dat in de plaats komt als er gedurende het gehele refertejaar minder loon is genoten wegens verlof, is het overeengekomen (SV-)loon dat hoort bij een dienstbetrekking van in jouw geval 36 uur. Bij de dagloonvaststelling spelen de 78 weken zoals hierboven genoemd geen rol. Het GAA kan een verlagend effect op je WW hebben. Bij een gedeeltelijke werkhervatting na minder dan 52 weken werkloosheid, geldt namelijk urenaftrek in plaats van inkomstenaftrek. Het aantal uren dat we korten is in op dit lagere GAA leidt tot een verhoudingsgewijs lagere WW. Actuele informatie over de urenaftrek vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare